Stap voor stap

Voordat je begint

  • Welke informatie Denk goed na over welke informatie je zoekt. Als je precies weet welke documenten je zoekt, vraag dan in ieder geval naar die specifieke documenten. Weet je dat niet, probeer het onderwerp waarover je documenten zoekt zo helder mogelijk voor jezelf te omschrijven.
  • Welke overheid Vraag je af bij welke overheidsinstantie de informatie te vinden is. Onder de knop ‘Zoek overheidsinstantie’ kun je de overheidsinstanties vinden die relevant zouden kunnen zijn voor jouw Woo-verzoek.
  • Al openbaar? Check of de informatie al openbaar gemaakt is. Overheden moeten namelijk ook overheidsinformatie uit eigen beweging publiceren, dit wordt ‘actieve openbaarmaking’ genoemd en wordt ook geregeld in de Woo. Het is de bedoeling dat alle Nederlandse overheden uit eigen beweging documenten beschikbaar gaan maken via één landelijke site, ook wel PLOOI genoemd. Maar denk ook aaneerder opgevraagdeoverheidsdocumenten die gepubliceerd zijn op rijksoverheid.nl en andere overheidswebsites die openbaar gemaakte documenten publiceren, zoals de politie of het Openbaar Ministerie.
  • Al op de Woo-Knop? Doorzoek de database met eerdere Woo-verzoeken die via de Woo-Knop zijn gedaan om te kijken of iemand anders de documenten die je zoekt al ontvangen heeft.

Stap 1. Naar de Woo-Knop

Klik in de menu-balk op ‘Doe een verzoek’.

Stap 2. Kies een overheid

Typ de naam van de overheidsinstantie in het lege vakje. Als je niet precies weet hoe de overheidsinstantie heet, of bij welke overheid de informatie te vinden is, kun je ook andere zoektermen gebruiken. Je krijgt nu een lijst met een of meer zoekresultaten te zien. Je zult zien dat er veel meer organisaties onder de werking van de Woo vallen dan je dacht! Kies een overheidsinstantie uit de lijst en klik ernaast op de knop ‘Doe een verzoek’.

Je krijgt nu het verzoekformulier te zien.

Stap 3. Omschrijf je onderwerp

Vul in het bovenste vakje een korte omschrijving van je Woo-verzoek in, niet meer dan één regel. Dit is het onderwerp van je verzoek. Bedenk dat je alleen informatie kunt vragen die iets te maken heeft met de taken van de overheid, niet over privé-aangelegenheden van ambtenaren.

De site zal mogelijk suggesties doen van bestaande Woo-verzoeken dezelfde titel. Hieruit kun je inspiratie opdoen voor je eigen omschrijving of zelfs, toch nog, de informatie vinden die je zocht.

Stap 4. Bedenk het volgende

In de kantlijn zie je twee waarschuwingen:

  1. Alles wat je op deze pagina invult, ook je naam, verschijnt voor iedereen zichtbaar op deze site, voor altijd.

    Op die manier voorkomen we dubbele verzoeken en zorgen we dat geopenbaarde informatie voor iedereen toegankelijk is. Er kunnen uitzonderlijke redenen zijn om niet met je echte naam zichtbaar te willen zijn.

  2. Kan ik informatie over mezelf vragen?

    Nee, het is niet verstandig om informatie over jezelf via de Woo-Knop op te vragen. Dergelijke informatie past niet bij het publiek toegankelijke karakter van deze website.

Bedenk of deze waarschuwingen op jouw verzoek van toepassing zijn.

Stap 5. Schrijf het verzoek

In het grote vak schrijf je je verzoek. Er staan al een aantal tekstblokjes die in elk Woo-verzoek nuttig zijn. In de ruimte ertussen schrijf je op welke informatie of specifieke documenten je zoekt.

Zie de veelgestelde vragen voor meer tips.

Je kunt voor het genereren van je Woo-verzoek ook gebruik maken van de Woo-generator. Kopieer dan na het opslaan van het document de tekst van je verzoek en plak de tekst in het grote vak.

Stap 6. Zet je naam onder je verzoek

Schrijf je voornaam (of je voorletters) en je achternaam onderaan de brief. Bij het digitaal indienen van een Woo-verzoek zoals via de Woo-Knop is een handtekening niet nodig.

Stap 7. Controleer je verzoek

Klik op ‘Controleer je verzoek’ en wijzig eventueel je verzoek via de knop ‘Wijzig je verzoek’.

Stap 8. Verzend je verzoek

Als je al bent ingelogd zal je verzoek direct verstuurd worden als je op ‘Verzenden’ drukt.

Gebruik je de Woo-Knop voor het eerst? Meld je dan aan als gebruiker. Vul in ieder geval je naam, voornaam, e-mailadres en wachtwoord in. Er zal dan een bevestigingsmail naar je e-mailadres worden gestuurd. Klik op de bevestigingslink in het e-mailbericht. Als de bevestigingsmail niet in je inbox verschijnt, check dan ook even je spamfolder.

Zie voor andere zaken waar je tegenaan kunt lopen in deze fase de Veelgestelde Vragen-pagina

  • Vraag waar mogelijk naar documenten, in plaats van naar informatie. Onder ‘documenten’ vallen alle ‘gegevensdragers’ zoals digitale bestanden, e-mails, databestanden, sms’jes en WhatsAppjes.
  • Wees nauwkeurig en duidelijk, de ambtenaar die je verzoek behandelt moet het kunnen begrijpen.
  • Beperk je tot het informatieverzoek, meningen over het beleid en de redenen voor je verzoek horen niet in het verzoek thuis.
  • Houd je verzoek zo kort mogelijk.
  • Vraag ook niet teveel informatie tegelijk. Zo voorkom je dat de beslissing op je verzoek te lang duurt.
  • Gebruik geen beledigende taal.
  • Schrijf niets waarvan je niet wilt dat het gepubliceerd wordt. Wijd niet uit over persoonlijke problemen of informatie. Alle verzoeken worden immers gepubliceerd op de site.
  • Het is niet verplicht om de reden of het belang van je verzoek te geven, je hoeft hier dus niets over te vermelden en ook later geen verantwoording over af te leggen.