gemeente Zaanstad
Bestuurs- en
Managementondersteuning
Aan
Liset Hamming
Stadhuisplein 100
xxxx@xxxxxxxxxxxx.xxx
1506 MZ Zaandam
Postbus 2000
1500 GA Zaandam
Telefoon 14 075
www.zaanstad.nl
DATUM
28 juli 2020
DOORKIESNUMMER
(075) 6552461
ONDERWERP
Beslissing op Wobverzoek
Geachte mevrouw Hamming,
U hebt op 2 juli 2020 een verzoek ingediend tot toezending en/of inzage van onderstaande
documenten:
1. Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding van documenten binnen
en/of de geheimhoudingsprocedure van uw gemeente.
2. Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal aantal geheime documenten
binnen uw gemeente, inclusief per geheim document gespecificeerd:
2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
2.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
2.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
2.5. Welk orgaan binnen uw gemeente -burgemeester, college van burgemeester en wethouders,
commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden - om de geheimhouding heeft
verzocht;
2.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven.
3. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 2 verzochte informatie, waaronder in ieder
geval:
3.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
3.2. Bekrachtingsbesluiten, voor zover van toepassing.
Subsidiair
Indien het onder punt 2 verzochte (i) niet binnen uw gemeente als document(en) aanwezig is of (ii) het
genereren van het verzochte overzicht, index of register naar uw mening niet mogelijk en/of te
omvangrijk is, verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:
4. Het aantal geheim verklaarde documenten binnen uw gemeente in 2018 en 2019 inclusief per
geheim verklaard document gespecificeerd:
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
2/9
4.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document
4.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
4.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
4.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
4.5. Welk orgaan binnen uw gemeente -burgemeester, college van burgemeester en wethouders,
commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden - om de geheimhouding heeft
verzocht;
4.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
4.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven;
5. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 4 gevraagde informatie,
waaronder in
ieder geval:
5.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
5.2. Bekrachtingsbesluiten voor zover van toepassing.
Omdat u hebt verzocht om deze documenten openbaar te maken, is uw verzoek aangemerkt als een
verzoek tot openbaarmaking als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur. Er is onderzocht of
openbaarmaking mogelijk is en naar aanleiding van het onderzoek is het volgende besloten met
betrekking tot het vijftal vragen dat u gesteld heeft.
Besluit
1. Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding van documenten binnen
en/of de geheimhoudingsprocedure van uw gemeente.
Ter informatie sturen wij u ons ‘Kader bij het opleggen van geheimhouding’ toe.
2. Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal aantal geheime documenten
binnen uw gemeente, inclusief per geheim document gespecificeerd:
2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
2.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
2.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
2.5. Welk orgaan binnen uw gemeente -burgemeester, college van burgemeester en wethouders,
commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden - om de geheimhouding heeft
verzocht;
2.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven.
Jaarlijks maken wij een rapportage met de stand van zaken geheimhouding. Dit doen wij zowel voor
het college van B&W als voor de gemeenteraad.
De door het college vastgestelde rapportage incl. de bijbehorende bijlagen sturen wij u ter informatie
toe:
B&W-besluitnota Rapportage stand van zaken geheimhouding 2020
Aanbiedingsbrief Rapportage stand van zaken geheimhouding 2020
Raadsvoorstel Rapportage stand van zaken geheimhouding 2020
Bijlage A Overzicht volledig geheime zaken met eindstation B&W
Bijlage B Overzicht deels geheime zaken met eindstation B&W
Bijlage C Overzicht geheime zaken met eindstation B&W waarvan de geheimhouding kan worden
opgeheven
Bijlage D Overzicht geheime zaken met eindstation B&W waarvan de geheimhouding deels kan
worden opgeheven
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
3/9
Bijlage 1 Overzicht volledig geheime zaken met eindstation raad
Bijlage 2 Overzicht deels geheime zaken met eindstation raad
Bijlage 3 Overzicht geheime zaken met eindstation raad waarvan de geheimhouding kan worden
opgeheven
Bijlage 4 Overzicht geheime zaken met eindstation raad waarvan de geheimhouding deels kan
worden opgeheven
Bijlage 5 Overzicht Geheime afsprakenlijstenverslagen Zaanstad Beraad en
Gemeenteraadsvergadering
Mocht u over deze rapportage en/of bijlagen nog vragen hebben, dan kunt u via telefoonnummer
14075 contact opnemen met de behandelaar van uw verzoek. De rapportages aan de gemeenteraad
kunt u overigens (jaarlijks) vinden via de volgende link naar het raadsinformatiesysteem:
https://zaanstad.notudoc.nl/cgi-bin/homepage.cgi en te zoeken op ‘rapportage geheimhouding’.
NB: De rapportage 2020 moet nog door de gemeenteraad worden vastgesteld, maar deze is al wel als
openbare informatie op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Zaanstad terug te vinden (en
om die reden ook als bijlage toegevoegd aan deze beantwoordingsbrief).
3. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 2 verzochte informatie, waaronder in ieder
geval:
3.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
3.2. Bekrachtingsbesluiten, voor zover van toepassing.
Alle officiële door de gemeenteraad bekrachtigde en/of getekende verklaringen van geheimhouding
zijn al eerder openbaar gemaakt. U kunt deze documenten vinden via de volgende link naar het
raadsinformatiesysteem: https://zaanstad.notudoc.nl/cgi-bin/homepage.cgi. Uw Wobverzoek wordt
voor dit onderdeel afgewezen, omdat deze al openbare documenten niet onder de Wob vallen.
T.a.v. de officiële door het college van burgemeester en wethouders bekrachtigde en/of getekende
verklaringen van geheimhouding, berichten wij u het volgende: het college bekrachtigt of ondertekent
geen verklaringen van geheimhouding. Het college neemt gemotiveerde besluiten tot geheimhouding
omtrent de inhoud van specifieke overlegde stukken en het daaromtrent besprokene. Wij kunnen u
alleen de rapportage met de stand van zaken geheimhouding verstrekken. Zie hiervoor de
beantwoording van vraag 2. Uw Wobverzoek wordt voor dit onderdeel afgewezen.
Subsidiair
Indien het onder punt 2 verzochte (i) niet binnen uw gemeente als document(en) aanwezig is of (ii) het
genereren van het verzochte overzicht, index of register naar uw mening niet mogelijk en/of te
omvangrijk is, verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:
4. Het aantal geheim verklaarde documenten binnen uw gemeente in 2018 en 2019 inclusief per
geheim verklaard document gespecificeerd:
4.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document
4.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
4.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
4.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
4.5. Welk orgaan binnen uw gemeente -burgemeester, college van burgemeester en wethouders,
commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden - om de geheimhouding heeft
verzocht;
4.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
4.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven.
Zie de beantwoording en toegevoegde bijlagen bij punt 2.
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
4/9
5. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 4 gevraagde informatie, waaronder in ieder
geval:
5.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
5.2. Bekrachtingsbesluiten voor zover van toepassing.
Zie de beantwoording van vraag 3. Uw Wobverzoek wordt voor dit onderdeel afgewezen.
Uw Wobverzoek wordt hiermee als afgehandeld beschouwd. In de bijlage vindt u het juridisch kader
voor het Wobverzoek.
Als u vragen heeft over bovenstaande kunt u via telefoonnummer 14075 contact opnemen met de
behandelaar van uw verzoek.
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
het afdelingshoofd Bestuurs- en Managementondersteuning,
Drs. A.G. Hoogenberg – Leijnse
Bezwaarschrift
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken vanaf de datum waarop deze brief is
verzonden een bezwaarschrift indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Zaanstad. Dit kan digitaal. Ga daarvoor naar www.zaanstad.nl en tik uw zoekterm in
“bezwaar tegen besluit indienen”. Voor het digitaal indienen van uw bezwaarschrift heeft u uw DigiD-
inlogcode nodig.
Schrijft u liever een brief? Richt uw bezwaarschrift dan aan Gemeente Zaanstad, t.a.v. College van
Burgemeester en Wethouders, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam. Zet in uw bezwaarschrift de datum
van uw bezwaarschrift, uw naam, adres en de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit
en het kenmerk van deze brief. Ook ondertekent u uw bezwaarschrift. Stuur ook het besluit mee, dan
kunnen wij u sneller helpen.
Wij willen bezwaren tegen besluiten graag op informele wijze behandelen. Als uw bezwaar in
aanmerking komt voor deze informele behandeling nemen wij op korte termijn telefonisch contact met
u op. In verband hiermee verzoeken wij u om in uw bezwaarschrift ook uw telefoonnummer te
vermelden waarop u overdag bereikbaar bent.
Meer informatie over de bezwarenprocedure staat in de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een
beslissing van de overheid’ Deze kunt u kosteloos downloaden vanaf de website
www.Rijksoverheid.nl of bestellen op telefoonnummer 1400.
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
5/9
Bijlage juridisch kader
Voor het behandelen van een Wobverzoek zijn de volgende artikelen uit de Wet openbaarheid van
bestuur van belang.
Reikwijdte WOB
Op grond van artikel 3, eerste lid van de Wob kan bij het bestuursorgaan waar zich documenten
bevinden een verzoek worden neergelegd om deze informatie openbaar te maken. Het moet gaan
over een bestuurlijke aangelegenheid, dus een taak, beleidsveld of werkzaamheden van het
betreffende bestuursorgaan. Of van een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan
werkzame instelling, dienst of bedrijf. En deze informatie moet zich bevinden in documenten. Dat
kunnen zowel analoge (papier) als digitale bestanden (computerbestanden) betreffen.
Wanneer documenten al eerder openbaar worden gemaakt, wordt het verzoek tot kan het verzoek tot
openbaarmaking niet worden toegewezen. In dat geval wordt de vindplaats van het al openbare
document gegeven of wordt het document met het verzoek om de Wob alsnog toegezonden.
Verstrekken informatie
Op grond van artikel 7 van de Wob verstrekt het bestuursorgaan de gevraagde documenten die de
verlangde informatie bevatten en die met dat besluit openbaar worden gemaakt door:
a. kopie ervan te geven of de letterlijke inhoud ervan in andere vorm te verstrekken,
b. kennisneming van de inhoud toe te staan,
c. een uittreksel of een samenvatting van de inhoud te geven, of
d. inlichtingen daaruit te verschaffen
Het bestuursorgaan beoordeelt of met het verstrekken van de informatie belangen betrokken zijn als
bedoeld in artikel 10 van de Wob die bij verstrekking van de informatie nadeel kunnen ondervinden
dan wel dat documenten bedoeld zijn voor intern beraad als bedoeld in artikel 11 van de Wob ter
voorbereiden op een besluit. In die gevallen beoordeelt het bestuursorgaan dat informatie of delen
van de informatie in de betreffende documenten niet verstrekt kan worden.
Nader specificeren globaal of onduidelijk verzoek
Wanneer een Wobverzoek erg globaal is dan wel onduidelijk is geformuleerd kan het bestuursorgaan
de verzoeker vragen om het verzoek te verduidelijken. Wij zullen de verzoeker daarbij wel – indien
gewenst – behulpzaam zijn. Gedurende de termijn die de verzoeker krijgt om zijn verzoek nader te
duiden zal de beslistermijn om op het Wobverzoek worden stilgelegd in overeenstemming met artikel
4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Derde-belanghebbende
Wanneer een belang van een andere partij dan degene die het verzoek doet (een derde) is betrokken,
bijvoorbeeld omdat het informatie betreft die over die partij gaat, dan wordt op grond van artikel 4:8
van de Algemene wet bestuursrecht aan die derde een reactie gevraagd op de gevraagde
openbaarmaking. Derden kunnen aangeven waarom in het licht van artikel 10 Wob hun belangen
worden geschaad bij openbaarmaking en waarom dat voorgaat voor het (toch) openbaar maken van
de informatie. Het bestuursorgaan beslist dan vervolgens met inachtneming van de reactie van die
derde of artikel 10 en 11 van de Wob van toepassing is.
De termijn voor het beslissen op het Wobverzoek wordt dan even stilgelegd, zodat de derde binnen
deze termijn zijn reactie kan geven.
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
6/9
Weigeren Wobverzoek
Het bestuursorgaan mag in uitzonderlijke situaties een Wobverzoek weigeren. De grondslag voor het
weigeren van een Wobverzoek staat in artikel 10 van de Wob. In artikel 10 van de Wob staat een
limitatieve opsomming met weigeringsgronden. Dit is een opsomming waarop geen uitbreiding
mogelijk is. De gronden waarop het bestuursorgaan een Wob weigert zonder dat de belangen van
openbaarmaking hierbij worden afgewogen zijn:
Wanneer het verstrekken van informatie de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen
brengen.
Wanneer het verstrekken van informatie de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden.
Wanneer het vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens betreft.
Wanneer het bijzondere persoonsgegevens betreft.
In artikel 10 van de Wob staat ook een limitatieve opsomming waar het bestuursorgaan een
belangafweging maakt tussen de belangen in de opsomming en het belang van openbaarheid.
Belangenafwegingen volgens artikel 11 van de Wob
In artikel 11 van de Wob staan ook uitzonderingsgronden en beperkingen voor het verstrekken van
informatie. Het bestuursorgaan weegt het belang tot openbaarmaking af tegen de belangen genoemd
in artikel 11 van de Wob. In artikel 11 van de Wob worden de volgende afwegingen gemaakt:
Het bestuursorgaan zal het belang van openbaarmaking enerzijds en de bescherming van
persoonlijke beleidsopvattingen anderzijds die opgenomen zijn in documenten ten behoeve
van intern beraad (art. 11 van de Wob) moeten afwegen. Indien het eerste belang zwaarder
weegt, wordt de informatie, ontdaan van de persoonlijke beleidsopvattingen, verstrekt.
Met het oog op een goede en democratische bestuursvoering over persoonlijke
beleidsopvattingen kan informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm.
Wanneer degene die de opvattingen heeft geuit of zich daarachter heeft gesteld daarmee
instemt, kan daarover ook in wel tot personen herleidbare vorm informatie worden verstrekt.
Met het oog op een goede en democratische bestuursvoering over persoonlijke
beleidsopvattingen informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm.
Wanneer degene die de opvattingen heeft geuit of zich daarachter heeft gesteld daarmee
instemt, kan daarover ook in wel tot personen herleidbare vorm informatie worden verstrekt.
Voor een ambtelijk of gemengd ambtelijk samengestelde commissie geldt wel MITS het
voornemen daartoe door het bestuursorgaan aan de leden vóór aanvang van hun
werkzaamheden daartoe kenbaar is gemaakt.
De milieu-informatie kan worden geweigerd als het informatie is uit documenten ten behoeve
van intern beraad waarin persoonlijke beleidsopvattingen aanwezig zijn.
De gemeente zal het belang van openbaarmaking enerzijds en de bescherming van
persoonlijke beleidsopvattingen anderzijds die opgenomen zijn in documenten ten behoeve
van intern beraad (art. 11 van de Wob) moeten afwegen. Indien het eerste belang zwaarder
weegt, wordt de informatie, ontdaan van de persoonlijke beleidsopvattingen, verstrekt.
Beslistermijn De termijn om te beslissen op het Wobverzoek is bepaald op vier weken nadat wij het Wobverzoek
hebben ontvangen. Deze termijn kan éénmaal met vier weken worden verlengd. In de tussentijd kan
een derde om een zienswijze worden gevraagd zoals hiervoor is beschreven onder ‘derde-
belanghebbende’. In dat geval wordt de beslistermijn opgeschort, dat wil zeggen stilgelegd, totdat
door de derde is gereageerd, dan wel wanneer de gegeven termijn als bedoeld in artikel 4:8 van de
Awb is verstreken. Ook wordt de zienswijzetermijn stilgelegd als de verzoeker wordt gevraagd om zijn
verzoek te verduidelijken als bedoeld in artikel 4:5 van de Awb.
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
7/9
Bijlage: toelichtingen over de artikelen 10 en 11 van de Wob
Toelichting Artikel 10 van de Wob
Lid 1
Sub a: eenheid van de Kroon
Het verstrekken van informatie blijft zonder meer achterwege voor zover dit de eenheid van de Kroon
in gevaar zou kunnen brengen (art. 10, eerste lid, onder a van de Wob). Blijkens de
totstandkomingsgeschiedenis gaat het hier om informatie over meningsverschillen tussen de Koning
enerzijds en ministers en staatssecretarissen anderzijds.
Sub b: veiligheid van de Staat
Het verstrekken van informatie blijft eveneens achterwege als dit de veiligheid van de Staat zou
kunnen schaden (art. 10, eerste lid, onder b, van de Wob). Het gaat hier zowel om de interne
(bijvoorbeeld werkzaamheden van de BVD – Binnenlandse Veiligheidsdienst) als de externe veiligheid
(bijvoorbeeld informatie over defensie). Bij de beoordeling van het verzoek moet beoordeeld worden
of de veiligheid van de staat daadwerkelijk in het geding is op basis van de documenten. Het enkele
feit dat de informatie in betrekking staat of heeft gestaan tot de veiligheid van de Staat is
onvoldoende. De gedateerdheid speelt daarbij een rol.
Sub c: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens
Het verstrekken van informatie blijft eveneens altijd achterwege als het gaat om door natuurlijke
personen of rechtspersonen (een organisatievorm die zelfstandig aan het rechtsverkeer deelneemt.
Bijvoorbeeld een naamloze vennootschap, besloten vennootschap, stichting of vereniging)
vertrouwelijk aan de overheid meegedeeld bedrijfs- en fabricagegegevens (art. 10, eerste lid, onder c,
van de Wob). Verzuim van het aangeven van het confidentiële/vertrouwelijke karakter doet daar niet
aan af. Doorslaggevend is of de mededeling plaats heeft in het kader van een contact dat het bedrijf
redelijkerwijs als vertrouwelijk mag beschouwen. Aan de andere kant vrijwaart het enkele feit dat een
stuk als 'vertrouwelijk' is aangemerkt een bedrijf niet tegen openbaarmaking.
Sub d: bijzondere persoonsgegevens
In sub d wordt verwezen naar hoofdstuk 2, paragraaf 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens
(hierna: Wbp). Artikel 16 van de Wbp bepaalt het volgende: De verwerking van persoonsgegevens
betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele
leven, alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging is verboden
behoudens het bepaalde in deze paragraaf. Hetzelfde geldt voor strafrechtelijke persoonsgegevens
en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod
naar aanleiding van dat gedrag. Paragraaf 2 van de Wbp bepaalt per artikel wanneer van de
verwerking van de persoonsgegevens kan worden afgeweken.
Lid 2
Bij relatieve weigeringsgronden heeft het bestuursorgaan een discretionaire bevoegdheid. Het moet
een afweging maken tussen het algemene abstracte belang van openbaarheid en de belangen
genoemd in artikel. 10, tweede lid, van de Wob. Het betreft hier:
Sub a: internationale betrekkingen
De gevraagde informatie moet worden verstrekt, indien het belang van openbaarheid zwaarder weegt
dan het belang van de betrekkingen van Nederland met andere staten en internationale organisaties
(art. 10, tweede lid. onder a. van de Wob). Doel van deze uitzondering is te voorkomen dat de
Nederlandse internationale betrekkingen schade zouden lijden als gevolg van die
informatieverstrekking onder de Wob.
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
8/9
Sub b: Economische of financiële belangen
Informatieverstrekking blijft achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de
economische of financiële belangen van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of de
bestuursorganen genoemd in artikel 1a van de Wob (art. 10, tweede lid, onder b, van de Wob). Deze
uitzonderingsgrond beoogt te voorkomen dat het verstrekken van de gevraagde informatie leidt tot
financieel of economisch nadeel voor de overheid. Deze bepaling is vooral van belang bij openbare
aanbestedingsprocedures. Zolang deze onderhandelingen nog niet hebben plaatsgevonden dan wel
nog gaande zijn, hoeft de overheid daarover geen informatie te verstrekken. Zodra de
onderhandelingen zijn afgerond of de opdracht is gerealiseerd, geldt deze uitzonderingsgrond niet
meer. Naast aanbestedingen bestaat er ook veel jurisprudentie over de richtlijnen die de
belastingdienst hanteert inzake de wijze en het tijdstip van de invordering van belastingschulden en
de kwijtschelding daarvan.
Sub c: Opsporing en vervolging van strafbare feiten
Openbaarmaking blijft achterwege indien het belang van openbaarheid niet opweegt tegen het belang
dat gemoeid is met de opsporing en vervolging van strafbare feiten (art. 10, tweede lid, onder c, van
de Wob). Deze uitzonderingsgrond beoogt te voorkomen dat de opsporing en vervolging van strafbare
feiten zou kunnen worden gefrustreerd door openbaarmaking van gegevens die
opsporingsambtenaren of het Openbaar Ministerie hebben vergaard. Het ziet dus niet op gegevens
verzameld in het kader van de handhaving van de openbare orde. Ook gegevens die de opsporing en
vervolging in andere zaken, of zelfs in het algemeen, zouden kunnen frustreren, mogen geheim
gehouden worden.
Sub d: Inspectie, controle en toezicht door of vanwege bestuursorganen
Openbaarmaking vindt niet plaats indien het belang van openbaarheid niet opweegt tegen het belang
van inspectie, controle en toezicht door of vanwege bestuursorganen (art. 10, tweede lid, onder d, van
de Wob). Het gaat het hier om het belang bij een doeltreffende inspectie, controle en toezicht, gericht
op het vaststellen van niet-strafbare feiten. Veel jurisprudentie rond deze weigeringsgrond betreft
zaken in de fiscale sfeer.
Sub e: Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer
Gelet op de richtsnoeren voor actieve openbaarheid van overheidsinformatie,
gepubliceerd door het CBP, is het actief publiceren van NAW-gegevens (Naam, Adres en
Woonplaats) op internet niet de bedoeling. Hoofdregel van de Wob is: zo veel mogelijk informatie
dient actief openbaar te worden gemaakt zodra dat in het belang is van een goede en democratische
bestuursvoering (artikel 8 van de Wob).
Het zonder toestemming actief openbaar maken van NAW-gegevens is echter op grond van de Wet
bescherming persoonsgegevens niet toegestaan. Zie hiervoor ook de Richtlijnen die het CBP hiervoor
heeft opgesteld.
Advies in dit geval luidt (het gaat immers niet om het actief openbaar maken van gegevens op
Internet) ook om de NAW-gegevens weg te laten, op basis van artikel 10, tweede lid, onder e, van de
Wob (bescherming van de persoonlijke levenssfeer), subsidiair artikel 8 en 9 van de Wbp. Indien
anonimisering in het Wobverzoek is toegepast dient deze in het onderhavige Wobverzoek te worden
voortgezet. Met andere woorden: wij adviseren u om geen persoonsgegevens te verstrekken.
Sub f: Belang eerste kennismaking geadresseerde
Het verstrekken van informatie blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet
opweegt tegen het belang dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de
informatie (art. 10, tweede lid, onder f, van de Wob). Ofschoon de geadresseerde geen absoluut recht
heeft op eerste kennisname, moet onder omstandigheden echter de geadresseerde in staat worden
ONDERWERP
PAGINA
gemeente Zaanstad
9/9
gesteld kennis te nemen van de informatie vóórdat die aan anderen wordt bekendgemaakt. Is de
geadresseerde een college, dan wordt de informatie geacht het college te hebben bereikt, zodra het
college van de informatie kennis kan hebben genomen. Dit laatste laat onverlet dat de informatie
vooraf onder embargo, bijvoorbeeld aan de pers, kan worden verstrekt.
Sub g: Voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling
Ten slotte zal de gevraagde informatie niet verstrekt mogen worden indien het belang van de
openbaarheid niet opweegt tegen het belang bij het voorkomen van onevenredige bevoordeling of
benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel
derden (Art. 10 tweede lid onder g Wob). Deze laatste relatieve uitzonderingsgrond fungeert als
'restgrond' ten opzichte van de vorige meer specifieke relatieve uitzonderingsgronden. Onder
'betrokkenen' vallen niet alleen burgers of bedrijven, maar ook personen die een publieke functie
uitoefenen, zoals ministers, andere bestuurders en ambtenaren. De bepaling mag er niet toe leiden
dat bestuursorganen gegevens zouden mogen achterhouden, omdat publicatie daarvan mogelijk een
ongunstig licht zouden werpen op het door hen gevoerde beleid, of de kansen op aanvaarding van het
door hen voorgenomen beleid zou verkleinen.
Toelichting artikel 11 van de Wob
Lid 1
Artikel 11, eerste lid, van de Wob bepaalt dat uit documenten bestemd voor intern beraad geen
informatie over persoonlijke beleidsopvattingen wordt verstrekt.
De gemeente zal het belang van openbaarmaking enerzijds en de bescherming van persoonlijke
beleidsopvattingen anderzijds die opgenomen zijn in documenten ten behoeve van intern beraad (art.
11 van de Wob) moeten afwegen. Indien het eerste belang zwaarder weegt, wordt de informatie,
ontdaan van de persoonlijke beleidsopvattingen, verstrekt.
Lid 2
Op grond van artikel 11, tweede lid, van de Wob kan met het oog op een goede en democratische
bestuursvoering over persoonlijke beleidsopvattingen informatie worden verstrekt in niet tot personen
herleidbare vorm. Wanneer degene die de opvattingen heeft geuit of zich daarachter heeft gesteld
daarmee instemt, kan daarover ook in wel tot personen herleidbare vorm informatie worden verstrekt.
Lid 3
Bij ambtelijk of gemengd ambtelijk samengestelde commissies kan net als bij tweede lid ook met het
oog op een goede en democratische bestuursvoering over persoonlijke beleidsopvattingen informatie
worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Wanneer degene die de opvattingen heeft
geuit of zich daarachter heeft gesteld daarmee instemt, kan daarover ook in wel tot personen
herleidbare vorm informatie worden verstrekt. Voor een ambtelijk of gemengd ambtelijk
samengestelde commissie geldt wel MITS het voornemen daartoe door het bestuursorgaan aan de
leden vóór aanvang van hun werkzaamheden daartoe kenbaar is gemaakt.
Lid 4
De milieu-informatie kan worden geweigerd als het informatie is uit documenten ten behoeve van
intern beraad waarin persoonlijke beleidsopvattingen aanwezig zijn.
De gemeente zal het belang van openbaarmaking enerzijds en de bescherming van persoonlijke
beleidsopvattingen anderzijds die opgenomen zijn in documenten ten behoeve van intern beraad (art.
11 van de Wob) moeten afwegen. Indien het eerste belang zwaarder weegt, wordt de informatie,
ontdaan van de persoonlijke beleidsopvattingen, verstrekt.