Beleidsregel handhavingsprotocol
escortbedrijven Helmond 2008
Wetstechnische informatie
Gegevens van de regeling
Overheidsorganisatie
Gemeente Helmond
Officiële naam regeling
Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008
Citeertitel
Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008
Besloten door
burgemeester
Deze versie is geldig tot (als de
vervaldatum is vastgesteld)
Onderwerp
Openbare zedelijkheid
Opmerkingen m.b.t. de regeling
Geen.
Grondslagen
1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
2. Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3
Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde
regelgeving)
1. Geen.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen
Datum
Terug-
Betreft
Ontstaansbron:
Inwerkingtreding:
Vindplaats
inwerking-
werkende
datum ondertekening; datum ondertekening; Voorstel
treding
kracht
bron bekendmaking
bron bekendmaking
1-1-2008
nieuwe regeling
30-10-2007
30-10-2007
Burgemeester,
Gemeenteblad, 2007, Gemeenteblad, 2007, 2007, 0756187
81
81
Gemeenteblad van Helmond blz. 1
Geconsolideerde tekst van de regeling
BELEIDSREGEL HANDHAVINGSPROTOCOL ESCORTBEDRIJVEN HELMOND 2008
De burgemeester van Helmond
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen,
escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.) van de Algemene Plaatselijke Verordening
Helmond 2008
b e s l u i t:
I.
Vast te stellen de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008;
II.
In te trekken de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven, welke is
vastgesteld op 6 maart 2007 (Gemeenteblad 2007, 20);
III.
Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2008.
1
Inleiding
Vanaf 1 oktober 2000 is door wijziging van het Wetboek van Strafrecht het algemeen
bordeelverbod opgeheven. Vanaf die tijd is de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie
toegestaan, mits het gaat om prostituees die meerderjarig zijn, die over een voor het
verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken en die vrijwillig in de prostitutie werken.
Het beheersen en reguleren van de exploitatie van prostitutie wordt nagestreefd onder
andere door het invoeren van een gemeentelijk vergunningenbeleid. Voorts worden o.a.
nagestreefd het verbeteren van de bestrijding van exploitatie van onvrijwillige prostitutie en
het terugdringen van de omvang van prostitutie door illegalen (personen zonder geldige
verblijfstitel).
De vergunningplicht voor escortbedrijven is eerst ingevoerd bij besluit van 1 april 2003.
Het is gewenst dat er een adequate coördinatie en afstemming van de handhaving ten
aanzien van escortbedrijven plaatsvindt. Gelet daarop is er nu een handhavingsprotocol voor
de escortbedrijven opgesteld. Mede aanleiding daarvoor is de door het Regionaal College op
16 juni 2004 vastgestelde notitie “Doorstart Handhaving Prostitutiebeleid Regio Eindhoven”.
2
Juridisch kader
Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen,
escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.)
Gemeenteblad van Helmond blz. 2
3
Beleidscriteria
Voor een effectieve en efficiënte handhaving is samenwerking tussen de diverse met
handhaving belaste instanties noodzakelijk.
Hiertoe is het wenselijk om afspraken te maken over de handhaving van de regelgeving m.b.t.
escortbedrijven, tussen de met de uitvoering van de diverse regelingen belaste instanties
omtrent het uitvoeren van toezicht, informatie-uitwisseling en sanctionerend optreden. Deze
afspraken zijn vastgelegd in een stappenplan. De belangrijkste deelnemers hierin zijn de
gemeente en de politie (specifiek het Prostitutie Controle Team). Het gaat er om dat duidelijk
wordt aangegeven welke bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen kunnen worden
verwacht van de burgemeester c.q. politie en justitie bij de handhaving van de regelgeving en
de vergunningen.
Hieronder zijn ten aanzien van mogelijke overtredingen de te volgen stappen voor
handhaving weergegeven, waarbij de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures voor
zover mogelijk gelijktijdig en gekoppeld worden doorlopen.
Stappenplan
a. Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning
1. Exploitatie zonder de vereiste vergunning
2. Exploitatie na weigering van de vergunning
3. Exploitatie na intrekking van de vergunning
Overtreding
Politie/toezicht-
Gemeente
Politie/Openbaar
Anderen
houder
Ministerie
informeren
a.1. Exploitatie
Signaleren/rappor-
Eerste
Bij eerste
Afhankelijk van de
zonder vergunning teren aan
constatering:
constatering
feitelijke situatie
burgemeester
Schriftelijke
vervolging o.g.v.
eventueel
t.a.v. afdeling
waarschuwing
art. 6.1 APV
inschakeling van
Bestuurs- en
door bestuurs-
Helmond 2008
bijv. de
Juridische Zaken
orgaan met termijn
Arbeidsinspectie of
(verder B.J.Z.) en
(2 weken)
de Belastingdienst
proces verbaal
waarbinnen
(ontvangen in
opmaken t.b.v.
vergunning moet
ieder geval
Openbaar
worden
afschriften van
Ministerie
aangevraagd en
gemeentelijke
voornemen
correspondentie)
opleggen
dwangsom
Tweede
constatering:
3
Bestuursrechtelijke
dwangsom per dag
dat de overtreding
voortduurt (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen)
Derde en volgende
constateringen:
Invordering
dwangsom
a.2. Exploitatie na
Signaleren/rappor-
Eerste
Bij eerste
Afhankelijk van de
weigering
teren aan
constatering:
constatering
feitelijke situatie
vergunning
burgemeester
Schriftelijke waar-
vervolging op
eventueel
t.a.v. B.J.Z. en
schuwing door be-
grond van art. 6.1
inschakeling van
proces verbaal
stuursorgaan met
APV Helmond
bijv. de
opmaken t.b.v.
termijn waarbinnen 2008
Arbeidsinspectie of
Openbaar
exploitatie moet
de Belastingdienst
Ministerie
worden beëindigd
(ontvangen in
en voornemen
ieder geval
opleggen
afschriften van
dwangsom
gemeentelijke
Tweede
correspondentie)
constatering:
Bestuursrechtelijke
dwangsom per dag
dat de overtreding
voortduurt (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen)
Derde en volgende
constateringen:
Invordering
dwangsom
a.3. Exploitatie na
Signaleren/rappor-
Eerste
Bij eerste
Afhankelijk van de
intrekking
teren aan
constatering:
constatering
feitelijke situatie
vergunning
burgemeester
Schriftelijke waar-
vervolging o.g.v.
eventueel
4
t.a.v. afdeling
schuwing door
art. 6.1 APV
inschakeling van
B.J.Z. en proces
bestuursorgaan
Helmond 2008
bijv. de
verbaal opmaken
met termijn
Arbeidsinspectie of
t.b.v. Openbaar
waarbinnen
de Belastingdienst
Ministerie
exploitatie moet
(ontvangen in
worden beëindigd
ieder geval
en voornemen
afschriften van
opleggen
gemeentelijke
dwangsom
correspondentie)
Tweede
constatering:
Bestuursrechtelijke
dwangsom per dag
dat de overtreding
voortduurt (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen)
Derde en volgende
constateringen:
Invordering
dwangsom
b. Exploitatie in strijd met de vergunning
1. Handelen in strijd met de gedragseisen
2. Wijziging van het escortbedrijf in strijd met de vergunning
3. Gebruik van het escortbedrijf in strijd met de vergunning
4. Openbare orde, overlast en woon- en leefklimaat
5. Illegale of minderjarige prostituees
6. Stafbare feiten exploitant
Overtreding
Politie/toezicht-
Gemeente
Politie/Openbaar
Anderen
houder
Ministerie
informeren
b.1. Handelen in
Signaleren/rappor-
Eerste
Bij eerste
Afhankelijk van de
strijd met de
teren aan
constatering:
constatering (b.v.
feitelijke situatie
gedragseisen o.a.
burgemeester
Intrekking
in geval van strijd
eventueel
slecht
t.a.v. B.J.Z. en
vergunning (art.
met art. 273f
inschakeling van
levensgedrag (art. proces verbaal
1.6 APV Helmond
Wetboek van
de
5
3.2.2, lid 1, sub a.
opmaken t.b.v.
2008)
Strafrecht
Arbeidsinspectie of
of b. APV Helmond Openbaar
(mensenhandel))
de Belastingdienst
2008)
Ministerie
vervolging
(ontvangen in
ieder geval
afschriften van
gemeentelijke
correspondentie)
b.2. Wijziging van
Exploitatie zonder
Zie onder a.1
Zie onder a.1
Zie onder a.1
het escortbedrijf
vergunning, zie
zonder
onder a.1
toestemming/
vergunning (art.
3.2.1 APV
Helmond 2008)
b.3. Gebruik van
Signaleren/rappor-
Bij tweede
Afhankelijk van de
Eerste
het escortbedrijf in teren aan
constatering
feitelijke situatie
constatering:
strijd met de
burgemeester
vervolging o.g.v.
eventueel
Schriftelijke waar-
vergunning (-
t.a.v. B.J.Z. en
art. 6.1 APV
inschakeling van
schuwing door
voorschriften)
proces verbaal
Helmond 2008
de
bestuursorgaan en
(art.1.4 APV
opmaken t.b.v.
Arbeidsinspectie of
voornemen
Helmond 2008)
Openbaar
de Belastingdienst
oplegging
Ministerie
(ontvangen in
dwangsom
ieder geval
Tweede
afschriften van
constatering:
gemeentelijke
Bestuursrechtelijke
correspondentie)
dwangsom per dag
dat de overtreding
voortduurt (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen)
Derde en volgende
constateringen:
Invordering
dwangsom en
indien het
maximumbedrag is
verbeurd intrekking
vergunning (art.
6
1.6 APV Helmond
2008.)
b.4. Strijd met
Signaleren/rappor-
Bij tweede
Afhankelijk van de
Eerste
belangen
teren aan
constatering
feitelijke situatie
constatering:
genoemd in art.
burgemeester
vervolging o.g.v.
eventueel
Schriftelijke
3.3.2, lid 2 APV
t.a.v. B.J.Z.
art. 6.1 APV
inschakeling van
waarschuwing
Helmond 2008
Helmond 2008
de
door het bevoegd
(o.a. openbare
Arbeidsinspectie of
bestuursorgaan en
orde; overlast;
de Belastingdienst
voornemen
aantasting woon-
(ontvangen in
oplegging
en leefklimaat)
ieder geval
dwangsom
afschriften van
Tweede
gemeentelijke
constatering:
correspondentie)
Bestuursrechtelijke
dwangsom per dag
dat de overtreding
voortduurt (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen)
Derde en volgende
constateringen:
Invordering
dwangsom en
indien het
maximumbedrag is
verbeurd intrekking
vergunning (art 1.6
APV Helmond
2008)
b.5. Tewerkstelling Signaleren/rappor-
Bij eerste
Afhankelijk van de
Eerste
illegale of minder-
teren aan
constatering
feitelijke situatie
constatering:
jarige prostituee(s) burgemeester
vervolging o.g.v.
eventueel
of prostituee(s) die t.a.v. B.J.Z. en
Intrekking
APV Helmond
inschakeling van
in strijd met art.
proces verbaal
vergunning (art.
2008 en Wetboek
de
273f Wetboek van opmaken t.b.v.
1.6 APV Helmond
van Strafrecht
Arbeidsinspectie of
Strafrecht
Openbaar
2008)
de Belastingdienst
(mensenhandel)
Ministerie
(ontvangen in
7
werkzaam zijn (art.
ieder geval
1.4, lid 2 en 3.3.2,
afschriften van
lid 1, sub c. APV
gemeentelijke
Helmond 2008 en
correspondentie)
vergunning)
b.6. Exploitant
Signaleren/rapport
Bij eerste
Afhankelijk van de
Eerste
pleegt strafbare
eren aan
constatering
feitelijke situatie
constatering:
feiten danwel staat burgemeester
vervolging o.g.v.
eventueel
toe of gedoogt dat t.a.v. B.J.Z. en
Schriftelijke
APV Helmond
inschakeling van
strafbare feiten
proces verbaal
waarschuwing
2008
de
worden gepleegd
opmaken t.b.v.
door het bevoegd
Arbeidsinspectie of
(art. 3.3.2, lid 1,
Openbaar
bestuursorgaan en
de Belastingdienst
sub b APV
Ministerie
voornemen
(ontvangen in
Helmond 2008)
intrekking
ieder geval
vergunning
afschriften van
Tweede
gemeentelijke
constatering:
correspondentie)
Intrekking
vergunning (onder
verwerking
eventuele
zienswijzen) (art.
1.6 APV Helmond
2008)
Bij een aantal overtredingen zijn meerdere maatregelen mogelijk. Welke maatregel zal
worden ingezet is afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding en zal voor het
specifieke geval worden beoordeeld door het bestuursorgaan. Het zelfde geldt voor de
zwaarte van de maatregel (hoogte dwangsom).
Afhankelijk van het dossier kan de fase van schriftelijke waarschuwing en voornemen
maatregel overgeslagen worden, b.v. in geval van ernstige strafbare feiten (zoals
mensenhandel).
Een waarschuwing van het bevoegd bestuursorgaan blijft ook achterwege in geval van
spoedeisendheid.
Vanwege het belang van de bestrijding van mensenhandel c.q. onvrijwillige prostitutie, wordt
tegen de tewerkstelling van illegale en minderjarige prostituees streng opgetreden. Er is noch
een waarschuwing noch een voornemen tot het treffen van een maatregel, maar er volgt
onmiddellijke intrekking van de vergunning.
8
Daar waar intrekking van de vergunning plaats vindt, zal de exploitatie beëindigd moeten
worden. Gelijktijdig met de intrekking zal a.3 van het Stappenplan in gang gezet worden.
4. Overgangsregeling
Geen
5. Flankerend beleid
Bij de exploitatie van escortbedrijven kan sprake zijn van strafbare feiten. Naast artikel 273f
Wetboek van Strafrecht, welk artikel toeziet op de bestrijding van mensenhandel, is er diverse
andere regelgeving van toepassing. Indien zich overtredingen of misdrijven voordoen op
grond van b.v. het Wetboek van Strafrecht, de Wet op de economische delicten, de
Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen ligt de verantwoordelijkheid voor de
vervolging en de opsporing door de politie bij het Openbaar Ministerie. Van belang is dat het
Openbaar Ministerie de gemeente tijdig inlicht over zaken die zich hebben voorgedaan zodat
indien mogelijk ook bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen.
6. Overleg
De gemeente dient goede afspraken te maken met de daartoe bevoegde instanties met
betrekking tot de gewenste handhaving.
Dit betekent dat het stappenplan is afgestemd in het driehoeksoverleg (overleg tussen
burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Op 19 januari 2007 heeft het
driehoeksoverleg ingestemd met deze beleidsregel. Elk van de partijen committeert zich aan
de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie de
afspraken worden geëffectueerd.
Besloten door de burgemeester van Helmond op 30 oktober 2007
Burgemeester van Helmond
De burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
Bekend gemaakt op:
03 december 2007
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
9