Dit is een bijlage die opent in hetzelfde venster 'Sekswerk: Aanvullend beleid naast Hoofdstuk 3 APV?'.

Beleidsregel handhavingsprotocol 
escortbedrijven Helmond 2008 
Wetstechnische informatie  

Gegevens van de regeling 
Overheidsorganisatie 
Gemeente Helmond 
Officiële naam regeling 
Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008 
Citeertitel 
Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008 
Besloten door 
burgemeester 
Deze versie is geldig tot (als de 
  
vervaldatum is vastgesteld) 
Onderwerp 
Openbare zedelijkheid  
Opmerkingen m.b.t. de regeling 
Geen. 
Grondslagen 
1.  Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 
2.  Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3 
Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde 
regelgeving) 
1.  Geen.  
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen 
Datum 

Terug-
Betreft 
Ontstaansbron:  
Inwerkingtreding: 
Vindplaats 
inwerking-
werkende 
datum ondertekening;  datum ondertekening;  Voorstel 
treding 
kracht 
bron bekendmaking 
bron bekendmaking 
 
1-1-2008 
 
nieuwe regeling 
30-10-2007 
30-10-2007 
Burgemeester, 
Gemeenteblad, 2007, Gemeenteblad, 2007, 2007, 0756187 
81 
81 
 
 
 
Gemeenteblad van Helmond                                                                                                                                    blz. 1 

Geconsolideerde tekst van de regeling 
 
BELEIDSREGEL HANDHAVINGSPROTOCOL ESCORTBEDRIJVEN HELMOND 2008  
 
De burgemeester van Helmond 
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen, 
escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.) van de Algemene Plaatselijke Verordening 
Helmond 2008 
b e s l u i t: 
I. 
Vast te stellen de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008; 
II. 
In te trekken de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven, welke is 
vastgesteld op 6 maart 2007 (Gemeenteblad 2007, 20); 
III. 
Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2008.  
 
1  
Inleiding 
Vanaf 1 oktober 2000 is door wijziging van het Wetboek van Strafrecht het algemeen 
bordeelverbod opgeheven. Vanaf die tijd is de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie 
toegestaan, mits het gaat om prostituees die meerderjarig zijn, die over een voor het 
verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken en die vrijwillig in de prostitutie werken. 
Het beheersen en reguleren van de exploitatie van prostitutie wordt nagestreefd  onder 
andere door het invoeren van een gemeentelijk vergunningenbeleid. Voorts worden  o.a. 
nagestreefd het verbeteren van de bestrijding van exploitatie van onvrijwillige prostitutie en 
het terugdringen van de omvang van prostitutie door illegalen (personen zonder geldige 
verblijfstitel). 
 
De vergunningplicht voor escortbedrijven is eerst ingevoerd bij besluit van 1 april 2003. 
Het is gewenst dat er een adequate coördinatie en afstemming van de handhaving ten 
aanzien van escortbedrijven plaatsvindt. Gelet daarop is er nu een handhavingsprotocol voor 
de escortbedrijven opgesteld. Mede aanleiding daarvoor is de door het Regionaal College op 
16 juni 2004 vastgestelde notitie “Doorstart Handhaving Prostitutiebeleid Regio Eindhoven”.  
 
2  
Juridisch kader 
Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen, 
escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.)  
 
 
Gemeenteblad van Helmond                                                                                                                                    blz. 2 

 
3  
Beleidscriteria 
Voor een effectieve en efficiënte handhaving is samenwerking tussen de diverse met 
handhaving belaste instanties noodzakelijk. 
Hiertoe is het wenselijk om afspraken te maken over de handhaving van de regelgeving m.b.t. 
escortbedrijven, tussen de met de uitvoering van de diverse regelingen belaste instanties 
omtrent het uitvoeren van toezicht, informatie-uitwisseling en sanctionerend optreden. Deze 
afspraken zijn vastgelegd in een stappenplan. De belangrijkste deelnemers hierin zijn de 
gemeente en de politie (specifiek het Prostitutie Controle Team). Het gaat er om dat duidelijk 
wordt aangegeven welke bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen kunnen worden 
verwacht van de burgemeester c.q. politie en justitie bij de handhaving van de regelgeving en 
de vergunningen. 
Hieronder zijn ten aanzien van mogelijke overtredingen de te volgen stappen voor 
handhaving weergegeven, waarbij de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures voor 
zover mogelijk gelijktijdig en gekoppeld worden doorlopen. 
 
Stappenplan 
a.    Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning 
1.    Exploitatie zonder de vereiste vergunning 
2.    Exploitatie na weigering van de vergunning 
3.    Exploitatie na intrekking van de vergunning 
 
Overtreding 
Politie/toezicht- 
Gemeente 
Politie/Openbaar 
Anderen 
houder 
Ministerie 
informeren 
a.1. Exploitatie 
Signaleren/rappor-
Eerste 
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
zonder vergunning  teren aan 
constatering: 
constatering 
feitelijke situatie 
burgemeester 
Schriftelijke 
vervolging o.g.v. 
eventueel  
t.a.v. afdeling 
waarschuwing 
art. 6.1 APV 
inschakeling van 
Bestuurs- en 
door bestuurs- 
Helmond 2008 
bijv. de 
Juridische Zaken 
orgaan met termijn 
Arbeidsinspectie of 
(verder B.J.Z.) en 
(2 weken) 
de Belastingdienst 
proces verbaal 
waarbinnen 
(ontvangen in 
opmaken t.b.v. 
vergunning moet 
ieder geval 
Openbaar 
worden 
afschriften van 
Ministerie 
aangevraagd en 
gemeentelijke 
voornemen 
correspondentie) 
opleggen 
dwangsom 
Tweede 
constatering:  
 


Bestuursrechtelijke 
dwangsom per dag 
dat de overtreding 
voortduurt (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) 
Derde en volgende 
constateringen: 
Invordering 
dwangsom 
a.2. Exploitatie na 
Signaleren/rappor-
Eerste 
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
weigering 
teren aan 
constatering: 
constatering 
feitelijke situatie 
vergunning 
burgemeester 
Schriftelijke waar-
vervolging op 
eventueel 
t.a.v. B.J.Z. en 
schuwing door be-
grond van art. 6.1 
inschakeling van 
proces verbaal 
stuursorgaan met 
APV Helmond 
bijv. de 
opmaken t.b.v. 
termijn waarbinnen  2008  
Arbeidsinspectie of 
Openbaar 
exploitatie moet 
de Belastingdienst 
Ministerie 
worden beëindigd 
(ontvangen in 
en voornemen 
ieder geval 
opleggen 
afschriften van 
dwangsom 
gemeentelijke 
Tweede 
correspondentie) 
constatering:  
Bestuursrechtelijke 
dwangsom per dag 
dat de overtreding 
voortduurt (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) 
Derde en volgende 
constateringen: 
Invordering 
dwangsom 
 
 
a.3. Exploitatie na 
Signaleren/rappor-
Eerste 
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
intrekking 
teren aan 
constatering: 
constatering 
feitelijke situatie 
vergunning 
burgemeester 
Schriftelijke waar- 
vervolging o.g.v. 
eventueel  
 


t.a.v. afdeling 
schuwing door 
art. 6.1 APV 
inschakeling van 
B.J.Z. en proces 
bestuursorgaan 
Helmond 2008 
bijv. de 
verbaal opmaken 
met termijn 
Arbeidsinspectie of 
t.b.v. Openbaar 
waarbinnen 
de Belastingdienst 
Ministerie 
exploitatie moet 
(ontvangen in 
worden beëindigd 
ieder geval 
en voornemen 
afschriften van 
opleggen 
gemeentelijke 
dwangsom 
correspondentie) 
Tweede 
constatering:  
Bestuursrechtelijke 
dwangsom per dag 
dat de overtreding 
voortduurt (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) 
Derde en volgende 
constateringen: 
Invordering 
dwangsom 
 
b.    Exploitatie in strijd met de vergunning 
1.    Handelen in strijd met de gedragseisen 
2.    Wijziging van het escortbedrijf in strijd met de vergunning 
3.    Gebruik van het escortbedrijf in strijd met de vergunning 
4.    Openbare orde, overlast en woon- en leefklimaat 
5.    Illegale of minderjarige prostituees 
6.    Stafbare feiten exploitant  
 
 
Overtreding 
Politie/toezicht-
Gemeente 
Politie/Openbaar 
Anderen 
houder 
Ministerie 
informeren 
b.1. Handelen in 
Signaleren/rappor-
Eerste 
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
strijd met de 
teren aan 
constatering: 
constatering (b.v. 
feitelijke situatie 
gedragseisen o.a. 
burgemeester 
Intrekking 
in geval van strijd 
eventueel 
slecht 
t.a.v. B.J.Z. en 
vergunning (art. 
met art. 273f 
inschakeling van 
levensgedrag (art.  proces verbaal 
1.6 APV Helmond 
Wetboek van 
de 
 


3.2.2, lid 1, sub a. 
opmaken t.b.v. 
2008) 
Strafrecht 
Arbeidsinspectie of 
of b. APV Helmond  Openbaar 
(mensenhandel)) 
de Belastingdienst 
2008) 
Ministerie 
vervolging 
(ontvangen in 
ieder geval 
afschriften van 
gemeentelijke 
correspondentie) 
b.2. Wijziging van 
Exploitatie zonder 
Zie onder a.1 
Zie onder a.1 
Zie onder a.1 
het escortbedrijf 
vergunning, zie 
zonder 
onder a.1 
toestemming/ 
vergunning (art. 
3.2.1 APV 
Helmond 2008) 
b.3. Gebruik van 
Signaleren/rappor-
Bij tweede 
Afhankelijk van de 
Eerste 
het escortbedrijf in  teren aan 
constatering 
feitelijke situatie 
constatering: 
strijd met de 
burgemeester 
vervolging o.g.v. 
eventueel 
Schriftelijke waar-
vergunning (- 
t.a.v. B.J.Z. en 
art. 6.1 APV 
inschakeling van 
schuwing door 
voorschriften) 
proces verbaal 
Helmond 2008 
de 
bestuursorgaan en 
(art.1.4 APV 
opmaken t.b.v. 
Arbeidsinspectie of 
voornemen 
Helmond 2008) 
Openbaar 
de Belastingdienst 
oplegging 
Ministerie 
(ontvangen in 
dwangsom 
ieder geval 
Tweede 
afschriften van 
constatering:  
gemeentelijke 
Bestuursrechtelijke 
correspondentie) 
dwangsom per dag 
dat de overtreding 
voortduurt (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) 
Derde en volgende 
constateringen:  
Invordering 
dwangsom en 
indien het 
maximumbedrag is 
verbeurd intrekking 
vergunning (art. 
 


1.6 APV Helmond 
2008.) 
b.4. Strijd met 
Signaleren/rappor-
Bij tweede 
Afhankelijk van de 
Eerste 
belangen  
teren aan 
constatering 
feitelijke situatie 
constatering: 
genoemd in art. 
burgemeester 
vervolging o.g.v. 
eventueel 
Schriftelijke 
3.3.2, lid 2 APV 
t.a.v. B.J.Z.  
art. 6.1 APV 
inschakeling van 
waarschuwing 
Helmond 2008 
Helmond 2008 
de 
door het bevoegd 
(o.a. openbare 
Arbeidsinspectie of 
bestuursorgaan en 
orde; overlast; 
de Belastingdienst 
voornemen 
aantasting woon- 
(ontvangen in 
oplegging 
en leefklimaat) 
ieder geval 
dwangsom 
afschriften van 
Tweede 
gemeentelijke 
constatering:  
correspondentie) 
Bestuursrechtelijke 
dwangsom per dag 
dat de overtreding 
voortduurt (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) 
Derde en volgende 
constateringen: 
Invordering 
dwangsom en 
indien het 
maximumbedrag is 
verbeurd intrekking 
vergunning (art 1.6 
APV Helmond 
2008) 
 
b.5. Tewerkstelling  Signaleren/rappor-
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
Eerste 
illegale of minder-
teren aan 
constatering 
feitelijke situatie 
constatering: 
jarige prostituee(s)  burgemeester 
vervolging o.g.v. 
eventueel 
of prostituee(s) die  t.a.v. B.J.Z. en 
Intrekking 
APV Helmond 
inschakeling van 
in strijd met art. 
proces verbaal 
vergunning (art. 
2008 en Wetboek 
de 
273f Wetboek van  opmaken t.b.v. 
1.6 APV Helmond 
van Strafrecht 
Arbeidsinspectie of 
Strafrecht 
Openbaar 
2008) 
de Belastingdienst 
(mensenhandel) 
Ministerie 
(ontvangen in 
 


werkzaam zijn (art. 
ieder geval 
1.4, lid 2  en 3.3.2, 
afschriften van 
lid 1, sub c. APV 
gemeentelijke 
Helmond 2008 en 
correspondentie) 
vergunning) 
b.6. Exploitant 
Signaleren/rapport
Bij eerste 
Afhankelijk van de 
Eerste 
pleegt strafbare 
eren aan 
constatering 
feitelijke situatie 
constatering: 
feiten danwel staat  burgemeester 
vervolging o.g.v. 
eventueel 
toe of gedoogt dat   t.a.v. B.J.Z. en 
Schriftelijke 
APV Helmond 
inschakeling van 
strafbare feiten 
proces verbaal 
waarschuwing 
2008 
de 
worden gepleegd 
opmaken t.b.v. 
door het bevoegd 
Arbeidsinspectie of 
(art. 3.3.2, lid 1, 
Openbaar 
bestuursorgaan en 
de Belastingdienst 
sub b APV 
Ministerie 
voornemen 
(ontvangen in 
Helmond 2008) 
intrekking 
ieder geval 
vergunning 
afschriften van 
Tweede 
gemeentelijke 
constatering: 
correspondentie) 
Intrekking 
vergunning (onder 
verwerking 
eventuele 
zienswijzen) (art. 
1.6 APV Helmond 
2008) 
 
      
 
Bij een aantal overtredingen zijn meerdere maatregelen mogelijk. Welke maatregel zal 
worden ingezet is afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding en zal voor het 
specifieke geval  worden beoordeeld door het bestuursorgaan. Het zelfde geldt voor de 
zwaarte van de maatregel (hoogte dwangsom). 
Afhankelijk van het dossier kan de fase van schriftelijke waarschuwing en voornemen 
maatregel overgeslagen worden, b.v. in geval van ernstige strafbare feiten (zoals 
mensenhandel). 
Een waarschuwing van het bevoegd bestuursorgaan blijft ook achterwege in geval van 
spoedeisendheid. 
 
 
Vanwege het belang van de bestrijding van mensenhandel c.q. onvrijwillige prostitutie, wordt 
tegen de tewerkstelling van illegale en minderjarige prostituees streng opgetreden. Er is noch 
een waarschuwing noch een voornemen tot het treffen van een maatregel, maar er volgt 
onmiddellijke intrekking van de vergunning. 
 


Daar waar intrekking van de vergunning plaats vindt, zal de exploitatie beëindigd moeten 
worden. Gelijktijdig met de intrekking zal a.3 van het Stappenplan in gang gezet worden. 
 
4.  Overgangsregeling 
Geen 
 
5.  Flankerend beleid 
Bij de exploitatie van escortbedrijven kan sprake zijn van strafbare feiten. Naast artikel 273f 
Wetboek van Strafrecht, welk artikel toeziet op de bestrijding van mensenhandel, is er diverse 
andere regelgeving van toepassing. Indien zich overtredingen of misdrijven voordoen op 
grond van b.v. het Wetboek van Strafrecht, de Wet op de economische delicten, de 
Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen ligt de verantwoordelijkheid voor de 
vervolging en de opsporing door de politie bij het Openbaar  Ministerie. Van belang is dat het 
Openbaar Ministerie de gemeente tijdig inlicht over zaken die zich hebben voorgedaan zodat 
indien mogelijk ook bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen. 
6.  Overleg 
De gemeente dient goede afspraken te maken met de daartoe bevoegde instanties met 
betrekking tot de gewenste handhaving. 
Dit betekent dat het stappenplan is afgestemd in het driehoeksoverleg (overleg tussen 
burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Op 19 januari 2007 heeft het 
driehoeksoverleg ingestemd met deze beleidsregel. Elk van de partijen committeert zich aan 
de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie de 
afspraken worden geëffectueerd.  
 
Besloten door de burgemeester van Helmond op 30 oktober 2007 
 
Burgemeester van Helmond 
De burgemeester, 
Drs. A.A.M. Jacobs 
 
 
Bekend gemaakt op:  
03 december 2007 
De gemeentesecretaris, 
Mr. A.C.J.M. de Kroon