Verzoek openbaarmaking van documenten en informatie in het kader van het beëindigen van de subsidierelatie voor schoolmaatschappelijk werk.

De termijn voor de beantwoording van dit Woo-verzoek is ruimschoots overschreden . Volgens de wet had Gemeente Purmerend al een beslissing moeten nemen, ongeacht bijzondere omstandigheden (details). Je kunt een klacht indienen per Bezwaar maken.

Marianne van Zanten

Geacht college van burgemeester en wethouders van Purmerend,

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob) verzoekt ondergetekende, mede namens het bestuur van de Purmerendse ScholenGroep en ClusiusCollege, respectievelijk dhr. P.T.A. Reenalda en dhr. C.C.M. Schilder, Directeuren Purmerendse Scholengroep mw. M. de Jong, A. Kok, R. de Vries, M. de Lange, N. Spanjerberg en. E.Pals; Maatschappelijkwerkers mw. M.Doesburg en K. Stiel; mw. E. Houtenbos, Programmaleider Levvel Bemiddelt en Schoolmaatschappelijkwerk in de regio Waterland en; mw. K. de Vries, Manager en waarnemend directeur bestuurder SMD,
u om openbaarmaking van hieronder nader te specificeren documenten en informatie bij of onder u in het kader van het beëindigen van de subsidierelatie voor schoolmaatschappelijk werk.

Dit Wob-verzoek ziet op de jaren 2018 tot heden.

In de afhandeling vraag ik u rekening te houden met het publieke belang van de journalistiek als controleur van een goede en democratische bestuursvoering; de werkrelatie met de scholen en besturen in het PO, VO, SBO, VSO, SBAO en de samenwerkingsverbanden VO en PO.

Toelichting onderzoek

In uw brief van 28 december 2021 met als onderwerp: Beschikking inzake aankondigen beëindigen subsidierelatie geeft u aan dat deze beslissing is gebaseerd op een aantal zaken:
Het proces tot aan besluitvorming is reeds enkele jaren geleden in gang gezet. In de aanloop van dit proces zijn er op verschillende scholen en met de uitvoeren partners gesprekken gevoerd over de uitvoering van het schoolmaatschappelijk werk. In 2018 heeft met de uitvoerende partners een evaluatie plaatsgevonden. Medio 2019 kwamen we na al deze gesprekken tot de conclusie dat men over de dienst schoolmaatschappelijk werk tevreden was, maar dat een verbeterslag nodig is om het schoolmaatschappelijk werk te optimaliseren.
- Door versnippering was flexibele inzet van de schoolmaatschappelijk werker minder mogelijk;
- Er valt een verbeterslag te maken wat betreft verbinding met- en werken vanuit de wijk;
- Schoolmaatschappelijk werk werd soms laat betrokken en meer duidelijkheid over casusregie bleek nodig.

Gedurende deze gesprekken werd ook vanuit de aanpak binnen de jeugdhulpketen duidelijk dat we de rol van het preventieve, vrij toegankelijke voorveld meer wilden versterken. Deze doorontwikkeling binnen het SMW past dus bij de bredere visie van de gemeente Purmerend en de omkanteling naar preventie.

Uit navraag met alle schoolbestuurders, schooldirecteuren, LEVVEL, SMD, de huidige schoolmaatschappelijk werkers en de collega’s van de samenwerkingsverbanden is ons gebleken dat deze conclusies verrassend zijn en niet herkend worden in de paar gesprekken die wel gevoerd zijn. Het lijkt ons evident, dat besluiten, die zo verstrekkend zijn voor het onderwijs, de jeugdhulp, de samenwerking tussen de verschillende instanties en als laatste, maar zeker niet als minste: het welzijn en het welbevinden van de jongeren om wie het gaat op transparante wijze en in samenwerking met het onderwijs genomen worden.

Wij vragen u dan ook om de openbaarmaking van de gespreksverslagen voor zover het schoolmaatschappelijk werk betreft. Zowel de gesprekken die met stakeholders hebben plaatsgevonden als de interne gesprekken die binnen uw gemeente hebben plaatsgevonden als tussen gemeenten binnen de regio Waterland. Ook hebben we aangegeven zorgen te hebben over mogelijke transitiekosten die wij mogelijk als gevolg van dit besluit kunnen krijgen.

Documenten

Concreet verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:

1. Een kopie van alle evaluaties schoolmaatschappelijk werk sinds begin 2018;
2. Een kopie van alle gespreksverslagen waaraan u refereert met dit besluit in uw brief van 28 december 2021 (zie citaat hierboven) met stakeholders;
3. Een kopie van alle gespreksverslagen, notulen en documenten over het schoolmaatschappelijk werk sinds begin 2018 die binnen en tussen gemeenten binnen de regio van de samenwerkingsverbanden vo en po Waterland.
4. Alle onderzoeksrapportages die gebruikt zijn voor de besluitvorming;
5. Een kopie van alle gespreksverslagen, notulen en documenten die met Clup Welzijn gevoerd zijn.
6. Een kopie van het contract en/of de afspraken die gemaakt zijn met Clup Welzijn.

Subsidiair

Mocht u beschikken over andere documenten die – aanvullend of in plaats van gevraagde documenten – inzicht geven in deze bestuurlijke aangelegenheid, dan verzoek ik u die documenten ook te verstrekken.

Geanonimiseerde documenten
Als u van mening bent dat persoonsgegevens openbaarmaking van de gevraagde documenten of informatie in de weg staat, verzoek ik u om een geanonimiseerde versie van de gevraagde documenten of informatie.

Samenvattingen van documenten
Mocht u van mening zijn dat u documenten wegens persoonlijke beleidsopvattingen moet weigeren, verzoek ik u om een zakelijke weergave van de inhoud of een samenvatting van de gevraagde documenten.

Insluiting alle gegevensdragers
Met documenten bedoel ik vastlegging ongeacht de gegevensdrager. Dus naast klassieke papieren documenten ook digitale bestanden, sms-jes, WhatsApp-berichten, audio- en videobestanden.

Doorgeleiding
Daar waar documenten zich niet onder u bevinden en/of u ermee bekend bent dat ook bij één of meer andere (bestuurs)organen informatie berust met betrekking tot dit onderwerp, verzoek ik u zonder oprekken van termijnen om doorgeleiding van dit verzoek naar het juiste (bestuurs)orgaan. Ik ontvang daarvan graag bericht.

Motivering bij weigering
Bij gehele of gedeeltelijke weigering van een document of informatie verzoek ik u de weigering per document respectievelijk per alinea te motiveren. Niet alleen met verwijzing naar het betreffende Wob-artikel, maar tevens met onderbouwing van de afweging van de weigeringsgrond ten opzichte van het algemeen belang van openbaarheid.

Toelichting Wob-verzoek
Als u vragen heeft over de precieze interpretatie of de gewenste afhandeling van dit verzoek dan ben ik graag bereid om nadere toelichting te geven. Ik verzoek u hierover binnen twee weken na ontvangst van mijn Wob-verzoek contact op te nemen.

Slotopmerkingen

Ik verzoek u nadrukkelijk om de gevraagde informatie en documenten via een reply op deze e-mail te verstrekken. Van documenten die alleen analoog (hard copy) in uw archief aanwezig zijn, ontvang ik graag een digitale kopie. Mocht u voornemens zijn om kosten in rekening te brengen, verzoek ik u mij hierover vooraf te informeren.

Graag ontvang ik per e-mail bevestiging van de ontvangst van dit Wob-verzoek.

Tot slot wijs ik u op de wettelijke termijn van vier (4) weken voor het beslissen op dit Wob-verzoek. Geen of onvoldoende antwoord op de vervaldatum zal ik opvatten als een toekenning van dit verzoek.

Mede namens alle bovengenoemden,

Hoogachtend,

M. van Zanten,
Directeur Samenwerkingsverband VO Waterland.