Wob-verzoek inzake geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

Het Woo-verzoek is gedeeltelijk toegewezen.

________________________________________
Liset Hamming heeft de Wob-Knop gebruikt om onderstaand bericht te sturen.

Meer informatie over de Wob-Knop: https://www.wob-knop.nl/help. Voor Wob-ambtenaren: https://www.wob-knop.nl/help/officers

Let op: Uw antwoord op dit bericht wordt aan Liset Hamming verstuurd en tegelijkertijd, automatisch, op de Wob-knop (www.wob-knop.nl) gepubliceerd. Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk, dus ook de inhoud van uw antwoord. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke gegevens!
________________________________________

Betreft: Wob-verzoek inzake geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

Geacht college van burgemeester en wethouders,

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob) verzoek ik, Liset Hamming, journalist, u om openbaarmaking van hieronder nader te specificeren documenten en informatie bij of onder u in het kader van de bestuurlijke aangelegenheid: geheimhoudingsprocedure en geheime documenten.

Dit Wob-verzoek ziet op de jaren 2018 en 2019.

In de afhandeling vraag ik u rekening te houden met het publieke belang van de journalistiek als controleur van een goede en democratische bestuursvoering.

Corona

Voordat ik overga tot mijn verzoek, wil ik u laten weten dat ik me ervan bewust ben dat het coronavirus en de maatregelen die zijn afgeroepen om het virus te bestrijden voor iedereen ingewikkelde en onbekende gevolgen heeft.

Eind maart 2020 besloot ik daarom om tot vandaag, 2 juni 2020, te wachten met het indienen van dit Wob-verzoek. Inmiddels lijkt de situatie inderdaad gestabiliseerd. Natuurlijk begrijp ik dat er ook bij gemeenten na deze roerige tijd nog steeds veel op het bord ligt. Toch zie ik geen reden om mijn Wob-verzoek nog langer uit te stellen.

Wat wellicht mede gezien de bijzondere situatie waarin we verkeren wel goed is om te benadrukken: ik vraag niet om openbaarmaking van geheime documenten. Ik vraag dus ook niet om opheffing van de geheimhouding van geheime documenten.

Toelichting onderzoek

Voor een journalistiek onderzoek naar openbaarheid en geheimhouding bij gemeenten schrijf ik over de ‘stand’ van geheimhouding bij Nederlandse gemeenten. De centrale onderzoeksvraag is: hoeveel geheime documenten liggen er bij Nederlandse gemeenten?

Meer over dit journalistieke onderzoek kunt u in ieder geval vanaf 15 juni 2020 vinden via de website: www.gemeentegeheimen.nl

Documenten

Concreet verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:

1. Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding van documenten binnen en/of de geheimhoudingsprocedure van uw gemeente;

2. Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal aantal geheime documenten binnen uw gemeente, inclusief per geheim document gespecificeerd:

2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
2.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
2.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
2.5. Welk orgaan binnen uw gemeente – burgemeester, college van burgemeester en wethouders, commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden – om de geheimhouding heeft verzocht;
2.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven.

3. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 2 verzochte informatie, waaronder in ieder geval:

3.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
3.2. Bekrachtingsbesluiten, voor zover van toepassing.

Subsidiair

Indien het onder punt 2 verzochte (i) niet binnen uw gemeente als document(en) aanwezig is of (ii) het genereren van het verzochte overzicht, index of register naar uw mening niet mogelijk en/of te omvangrijk is, verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:

4. Het aantal geheim verklaarde documenten binnen uw gemeente in 2018 en 2019 inclusief per geheim verklaard document gespecificeerd:

4.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
4.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
4.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
4.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
4.5. Welk orgaan binnen uw gemeente – burgemeester, college van burgemeester en wethouders, commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden – om de geheimhouding heeft verzocht;
4.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
4.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven;

5. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 4 gevraagde informatie, waaronder in ieder geval:

5.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
5.2. Bekrachtingsbesluiten voor zover van toepassing.

Mocht u beschikken over andere documenten die – aanvullend of in plaats van gevraagde documenten – inzicht geven in deze bestuurlijke aangelegenheid, dan verzoek ik u die documenten ook te verstrekken.

Géén verzoek om (opheffing van geheimhouding van) geheime documenten
Voor de zekerheid herhaal ik hier dat ik zowel primair als subsidiair niet om openbaarmaking van de geheime documenten binnen uw gemeente vraag. Ik vraag dus ook niet om opheffing van de geheimhouding van de geheime documenten.

Geanonimiseerde documenten
Als u van mening bent dat persoonsgegevens openbaarmaking van de gevraagde documenten of informatie in de weg staat, verzoek ik u om een geanonimiseerde versie van de gevraagde documenten of informatie.

Samenvattingen van documenten
Mocht u van mening zijn dat u documenten wegens persoonlijke beleidsopvattingen moet weigeren, verzoek ik u om een zakelijke weergave van de inhoud of een samenvatting van de gevraagde documenten.

Insluiting alle gegevensdragers
Met documenten bedoel ik vastlegging ongeacht de gegevensdrager. Dus naast klassieke papieren documenten ook digitale bestanden, sms-jes, WhatsApp-berichten, audio- en videobestanden.

Doorgeleiding
Daar waar documenten zich niet onder u bevinden en/of u ermee bekend bent dat ook bij één of meer andere (bestuurs)organen informatie berust met betrekking tot dit onderwerp, verzoek ik u zonder oprekken van termijnen om doorgeleiding van dit verzoek naar het juiste (bestuurs)orgaan. Ik ontvang daarvan graag bericht.

Motivering bij weigering
Bij gehele of gedeeltelijke weigering van een document of informatie verzoek ik u de weigering per document respectievelijk per alinea te motiveren. Niet alleen met verwijzing naar het betreffende Wob-artikel, maar tevens met onderbouwing van de afweging van de weigeringsgrond ten opzichte van het algemeen belang van openbaarheid.

Toelichting Wob-verzoek
Als u vragen heeft over de precieze interpretatie of de gewenste afhandeling van dit verzoek dan ben ik graag bereid om nadere toelichting te geven. Ik verzoek u hierover binnen twee weken na ontvangst van mijn Wob-verzoek contact op te nemen.

Toelichting gebruik 'Wob-Knop' voor dit verzoek

Ik stuur u dit Wob-verzoek digitaal via een voor Nederland nieuw platform: de Wob-Knop (www.wob-knop.nl). De Wob-Knop is ontwikkeld om het verkrijgen en doorzoeken van openbare overheidsinformatie soepeler te laten verlopen. Na een testfase bent u samen met 346 andere Nederlandse gemeenten de eerste die een Wob-verzoek via dit platform ontvangt. De overige 8 gemeenten hebben geen e-mailadres.

De Wob-Knop is eind 2019 met hulp van de Nederlandse Vereniging voor Onderzoeksjournalistiek (VVOJ) in Nederland geïntroduceerd. De software voor de Wob-Knop is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar inmiddels al meer dan 300.000 verzoeken om overheidsinformatie op deze manier zijn afgehandeld. Ook voor verzoeken om overheidsinformatie aan EU-instellingen wordt van deze software gebruikgemaakt. Inmiddels zijn er platformen in België, Frankrijk, Duitsland en nog dertig andere landen over de wereld. Een uitgebreide toelichting voor Wob-ambtenaren vindt u via https://www.wob-knop.nl/help/officers.

Alle informatie op de website van de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Zowel dit Wob-verzoek als de berichten en de openbaar gemaakte documenten worden rechtstreeks aan de indiener van het Wob-verzoek/de overheidsinstantie verstuurd en tegelijkertijd, automatisch, op de website van de Wob-Knop gepubliceerd. Houd hier rekening mee bij plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke gegevens.

Er is en wordt nog steeds hard gewerkt aan zo volledig, correct en duidelijk mogelijke informatie op de website van de Wob-Knop. Mocht u onvolledige, onjuiste en/of onduidelijke informatie op de Wob-Knop tegenkomen, laat het mij of via de Wob-Knop dan alstublieft weten.

Hoe kunt u dit verzoek afdoen?

De Wob-Knop genereert voor ieder Wob-verzoek een e-mailadres van waaruit het verzoek wordt verstuurd naar de overheidsinstantie, in dit geval uw gemeente. U kunt op het verzoek reageren door op ‘antwoord’ of ‘reply’ te klikken zoals u dat bij e-mailberichten gewend bent.

Uw bericht wordt vervolgens rechtstreeks naar de indiener van het verzoek verstuurd en tegelijkertijd, automatisch. op de website van de Wob-Knop gepubliceerd. Op de website van de Wob-Knop kunt u de Wob-verzoeken die via de Wob-Knop zijn verstuurd terugvinden. Ditzelfde geldt voor de berichten en voor de uiteindelijk openbaar gemaakte documenten.

Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Let op: dus ook handtekeningen en persoonlijke gegevens. De Wob-Knop probeert in ieder geval e-mailadressen automatisch uit de berichten te filteren maar de beste manier om, indien gewenst, informatie niet te openbaren is door ze niet in (de bijlagen van) uw berichten te plaatsen.

Controle e-mailadres overheidsinstantie

Het is mogelijk dat dit verzoek u bereikt op een e-mailadres dat u liever niet voor Wob-verzoeken gebruikt. Mocht u in de toekomst Wob-verzoeken via de Wob-Knop op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kunt u dit aan mij of via de Wob-Knop doorgeven.

Slotopmerkingen

Ik verzoek u nadrukkelijk om de gevraagde informatie en documenten via de Wob-Knop te verstrekken. Van documenten die alleen analoog (hard copy) in uw archief aanwezig zijn, ontvang ik graag een digitale kopie. Mocht u voornemens zijn om kosten in rekening te brengen, verzoek ik u mij hierover vooraf te informeren.

Graag ontvang ik per 'reply' op deze e-mail bevestiging van de ontvangst van dit Wob-verzoek.

Tot slot wijs ik u op de wettelijke termijn van vier (4) weken voor het beslissen op dit Wob-verzoek. Geen of onvoldoende antwoord op de vervaldatum zal ik opvatten als een afwijzing.

Hoogachtend,

Liset Hamming

Gemeente Middelburg

De gemeente Middelburg heeft uw e-mail ontvangen. Wij streven ernaar
hierop zo spoedig mogelijk te reageren.
Afhankelijk van de inhoud ontvangt u binnen 3 werkdagen een antwoord of
wordt u geïnformeerd over de verwachte afhandelingstermijn.

Gemeente Middelburg

 

Geachte mevrouw Liset Hamming,

 

In een email van 2 juni 2020 (zie onder deze antwoordmail) hebt onder
andere bij de gemeente Middelburg een Wob-verzoek inzake
geheimhoudingsprocedure en geheime documenten ingediend. Uw verzoek
betreft de jaren 2018 en 2019. U geeft aan niet te vragen om
openbaarmaking van geheime documenten maar u wenst inzicht te krijgen in
de hoeveelheid geheime documenten die er bij de Nederlandse gemeenten
liggen.

Ten aanzien van uw verzoek kunnen wij u het volgende mededelen.

1.       Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding
van documenten binnen en/of geheimhoudingsprocedure van de gemeente.
Zoals u bekend zal zijn is de wijze van oplegging en opheffing van de
geheimhouding in eerste instantie geregeld in de Gemeentewet. Daarnaast is
in het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van
de gemeenteraad van Middelburg de geheimhouding nader geregeld. In de
artikelen 48 tot en met 51 wordt de geheimhouding geregeld. Een verdere
uitwerking is opgenomen in het Protocol geheimhouding gemeenteraad
Middelburg 2016 met daarbij de notitie behorende bij dat protocol. Deze
stukken staan op de openbare website van de gemeente Middelburg en kunt u
raadplegen onder:
[1]www.middelburg.nl -> Bestuur en organisatie -> meer ….. -> lokale
regelgeving (onder het kopje Verordeningen en overig). Kortheidshalve
verwijzen wij daarnaar.

Verder wijzen wij u erop dat op de agenda van de maandelijkse
raadsvergadering een vast agendapunt is opgenomen: Raadsvoorstel
bekrachtiging geheimhouding. Bij het raadsvoorstel zit:
* een overzicht van documenten die voor geheimhouding in aanmerking komen.
* een overzicht van documenten waarvan geheimhouding die eerder door de
raad zijn bekrachtigd.
Deze overzichten en de inhoud ervan vallen onder de geheimhouding, zodat
deze niet aan u verstrekt kunnen worden.
U kunt dit raadplegen onder: [2]www.middelburg.nl -> Bestuur en
organisatie -> gemeenteraad -> vergaderingen gemeenteraad ->
raadsinformatiesysteem. Op de kalender kan de datum van de
raadsvergadering worden aangeklikt waarna de agenda zichtbaar wordt.

Over de jaren waarop uw verzoek betrekking heeft (2018 en 2019) was dit de
procedure die gevolgd werd. Momenteel behandeld de gemeenteraad alleen de
oplegging van geheimhouding van nieuwe documenten. De documenten waarop
dan geheimhouding komt te rusten worden geplaatst op een aparte lijst die
vier keer per jaar in een besloten/geheime raadsvergadering worden
behandeld en waarbij bezien kan worden of de geheimhouding kan worden
opgeheven. Dit is een uitvoering van het in 2016 vastgestelde protocol
geheimhouding zoals hiervoor aangehaald.

2.       Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal
aantal geheime documenten binnen de gemeente.
Ten aanzien van dit verzoek merken wij op dat er in de gemeente Middelburg
geen index of register bestaat, doch alleen een (geheim) overzicht – zoals
in het vorenstaande is aangegeven - waarop de documenten staan waarvan de
geheimhouding is bekrachtigd.
Op dit overzicht staan over de jaren 2018 en 2019 in totaal 81 documenten,
waarbij aangetekend zij dat er bij één onderwerp op meerdere aparte
stukken geheimhouding is opgelegd (bijv. raadsvoorstel plus 4 offertes).
2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document.
Geheimhouding wordt opgelegd bij onder meer exploitatieopzetten,
dekkingsplannen, controleberekeningen, documenten met privacygegevens
(CV-gegevens), overeenkomsten, gegevens over bedrijvenvestigingen.
2.2. en 2.3. De datum waarop het document geheim is verklaard en waarop er
bekrachtigd is.
Deze data vallen altijd tussen twee raadsvergaderingen in. Bekrachtiging
vindt overeenkomstig het bepaalde in de Gemeentewet plaats in de
eerstvolgende raadsvergadering.
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard.
Twee gronden komen het meest voor namelijk economische of financiele
belangen van de gemeente of bedrijfsgegevens van de gemeente of een derde
belanghebbende en voorts bescherming van de privacy van betrokkene.
2.5. Welk orgaan binnen de gemeente heeft om geheimhouding verzocht.
In de gemeente Middelburg is dat altijd het college van burgemeester en
wethouders geweest.
2.6. en 2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is
en is of kan worden opgeheven.
Onder punt 2.4. zijn de gronden aangegeven van geheimhouding. Zodra deze
zijn vervallen (bijv. aanbesteding is afgerond; project is gerealiseerd)
wordt geheimhouding opgeheven.

3.       Onderliggende documenten, geheimhoudingsbesluiten en
bekrachtigingsbesluiten.
Zoals hiervoor aangegeven onder: [3]www.middelburg.nl -> Bestuur en
organisatie -> gemeenteraad -> vergaderingen gemeenteraad ->
raadsinformatiesysteem vindt u de documenten en besluiten over de
geheimhouding. Op de kalender kan de datum de raadsvergadering worden
aangeklikt waarna de agenda zichtbaar wordt. In deze agenda vindt u de
besluitenlijst van de vorige raadsvergadering waarin het besluit tot
bekrachtiging van de geheimhouding is opgenomen.

In uw email had u nog een subsidiair verzoek. Gelet op het gestelde in het
vorenstaande menen wij dat wij hieraan tevens zijn tegemoet gekomen.

Wij hopen u hiermee de gevraagde informatie te hebben verstrekt voor uw
onderzoek.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Middelburg,
Namens hen,
mr. J.J. Groenenberg
senior jurist.

 

 

=====================================================================================================================================================================================

 

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Liset Hamming [[4]mailto:[Wob #231 e-mail]]

Verzonden: dinsdag 2 juni 2020 17:17

Aan: [5] [Gemeente Middelburg vraag e-mailadres]

Onderwerp: Openbaarheid van bestuur Wob-verzoek inzake Wob-verzoek inzake
geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

 

________________________________________

Liset Hamming heeft de Wob-Knop gebruikt om onderstaand bericht te sturen.

 

Meer informatie over de Wob-Knop: [6]https://www.wob-knop.nl/help. Voor
Wob-ambtenaren: [7]https://www.wob-knop.nl/help/officers

 

Let op: Uw antwoord op dit bericht wordt aan Liset Hamming verstuurd en
tegelijkertijd, automatisch, op de Wob-knop ([8]www.wob-knop.nl)
gepubliceerd. Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen
toegankelijk, dus ook de inhoud van uw antwoord. Houd hier rekening mee
bij het plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke
gegevens!

De tekst tussen aanhalingstekens tonen

Gemeente Middelburg

 

Geachte mevrouw Liset Hamming,

 

In een email van 2 juni 2020 (zie onder deze antwoordmail) hebt onder
andere bij de gemeente Middelburg een Wob-verzoek inzake
geheimhoudingsprocedure en geheime documenten ingediend. Uw verzoek
betreft de jaren 2018 en 2019. U geeft aan niet te vragen om
openbaarmaking van geheime documenten maar u wenst inzicht te krijgen in
de hoeveelheid geheime documenten die er bij de Nederlandse gemeenten
liggen.

Ten aanzien van uw verzoek kunnen wij u het volgende mededelen.

1.       Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding
van documenten binnen en/of geheimhoudingsprocedure van de gemeente.
Zoals u bekend zal zijn is de wijze van oplegging en opheffing van de
geheimhouding in eerste instantie geregeld in de Gemeentewet. Daarnaast is
in het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van
de gemeenteraad van Middelburg de geheimhouding nader geregeld. In de
artikelen 48 tot en met 51 wordt de geheimhouding geregeld. Een verdere
uitwerking is opgenomen in het Protocol geheimhouding gemeenteraad
Middelburg 2016 met daarbij de notitie behorende bij dat protocol. Deze
stukken staan op de openbare website van de gemeente Middelburg en kunt u
raadplegen onder:
[1]www.middelburg.nl -> Bestuur en organisatie -> meer ….. -> lokale
regelgeving (onder het kopje Verordeningen en overig). Kortheidshalve
verwijzen wij daarnaar.

Verder wijzen wij u erop dat op de agenda van de maandelijkse
raadsvergadering een vast agendapunt is opgenomen: Raadsvoorstel
bekrachtiging geheimhouding. Bij het raadsvoorstel zit:
* een overzicht van documenten die voor geheimhouding in aanmerking komen.
* een overzicht van documenten waarvan geheimhouding die eerder door de
raad zijn bekrachtigd.
Deze overzichten en de inhoud ervan vallen onder de geheimhouding, zodat
deze niet aan u verstrekt kunnen worden.
U kunt dit raadplegen onder: [2]www.middelburg.nl -> Bestuur en
organisatie -> gemeenteraad -> vergaderingen gemeenteraad ->
raadsinformatiesysteem. Op de kalender kan de datum van de
raadsvergadering worden aangeklikt waarna de agenda zichtbaar wordt.

Over de jaren waarop uw verzoek betrekking heeft (2018 en 2019) was dit de
procedure die gevolgd werd. Momenteel behandeld de gemeenteraad alleen de
oplegging van geheimhouding van nieuwe documenten. De documenten waarop
dan geheimhouding komt te rusten worden geplaatst op een aparte lijst die
vier keer per jaar in een besloten/geheime raadsvergadering worden
behandeld en waarbij bezien kan worden of de geheimhouding kan worden
opgeheven. Dit is een uitvoering van het in 2016 vastgestelde protocol
geheimhouding zoals hiervoor aangehaald.

2.       Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal
aantal geheime documenten binnen de gemeente.
Ten aanzien van dit verzoek merken wij op dat er in de gemeente Middelburg
geen index of register bestaat, doch alleen een (geheim) overzicht – zoals
in het vorenstaande is aangegeven - waarop de documenten staan waarvan de
geheimhouding is bekrachtigd.
Op dit overzicht staan over de jaren 2018 en 2019 in totaal 81 documenten,
waarbij aangetekend zij dat er bij één onderwerp op meerdere aparte
stukken geheimhouding is opgelegd (bijv. raadsvoorstel plus 4 offertes).
2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document.
Geheimhouding wordt opgelegd bij onder meer exploitatieopzetten,
dekkingsplannen, controleberekeningen, documenten met privacygegevens
(CV-gegevens), overeenkomsten, gegevens over bedrijvenvestigingen.
2.2. en 2.3. De datum waarop het document geheim is verklaard en waarop er
bekrachtigd is.
Deze data vallen altijd tussen twee raadsvergaderingen in. Bekrachtiging
vindt overeenkomstig het bepaalde in de Gemeentewet plaats in de
eerstvolgende raadsvergadering.
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard.
Twee gronden komen het meest voor namelijk economische of financiele
belangen van de gemeente of bedrijfsgegevens van de gemeente of een derde
belanghebbende en voorts bescherming van de privacy van betrokkene.
2.5. Welk orgaan binnen de gemeente heeft om geheimhouding verzocht.
In de gemeente Middelburg is dat altijd het college van burgemeester en
wethouders geweest.
2.6. en 2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is
en is of kan worden opgeheven.
Onder punt 2.4. zijn de gronden aangegeven van geheimhouding. Zodra deze
zijn vervallen (bijv. aanbesteding is afgerond; project is gerealiseerd)
wordt geheimhouding opgeheven.

3.       Onderliggende documenten, geheimhoudingsbesluiten en
bekrachtigingsbesluiten.
Zoals hiervoor aangegeven onder: [3]www.middelburg.nl -> Bestuur en
organisatie -> gemeenteraad -> vergaderingen gemeenteraad ->
raadsinformatiesysteem vindt u de documenten en besluiten over de
geheimhouding. Op de kalender kan de datum de raadsvergadering worden
aangeklikt waarna de agenda zichtbaar wordt. In deze agenda vindt u de
besluitenlijst van de vorige raadsvergadering waarin het besluit tot
bekrachtiging van de geheimhouding is opgenomen.

In uw email had u nog een subsidiair verzoek. Gelet op het gestelde in het
vorenstaande menen wij dat wij hieraan tevens zijn tegemoet gekomen.

Wij hopen u hiermee de gevraagde informatie te hebben verstrekt voor uw
onderzoek.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Middelburg,
Namens hen,
mr. J.J. Groenenberg
senior jurist.

 

 

=====================================================================================================================================================================================

 

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Liset Hamming [[4]mailto:[Wob #231 e-mail]]

Verzonden: dinsdag 2 juni 2020 17:17

Aan: [5] [Gemeente Middelburg vraag e-mailadres]

Onderwerp: Openbaarheid van bestuur Wob-verzoek inzake Wob-verzoek inzake
geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

 

________________________________________

Liset Hamming heeft de Wob-Knop gebruikt om onderstaand bericht te sturen.

 

Meer informatie over de Wob-Knop: [6]https://www.wob-knop.nl/help. Voor
Wob-ambtenaren: [7]https://www.wob-knop.nl/help/officers

 

Let op: Uw antwoord op dit bericht wordt aan Liset Hamming verstuurd en
tegelijkertijd, automatisch, op de Wob-knop ([8]www.wob-knop.nl)
gepubliceerd. Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen
toegankelijk, dus ook de inhoud van uw antwoord. Houd hier rekening mee
bij het plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke
gegevens!

De tekst tussen aanhalingstekens tonen