Wob-verzoek inzake geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

Het Woo-verzoek is gedeeltelijk toegewezen.

________________________________________
Liset Hamming heeft de Wob-Knop gebruikt om onderstaand bericht te sturen.

Meer informatie over de Wob-Knop: https://www.wob-knop.nl/help. Voor Wob-ambtenaren: https://www.wob-knop.nl/help/officers

Let op: Uw antwoord op dit bericht wordt aan Liset Hamming verstuurd en tegelijkertijd, automatisch, op de Wob-knop (www.wob-knop.nl) gepubliceerd. Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk, dus ook de inhoud van uw antwoord. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke gegevens!
________________________________________

Betreft: Wob-verzoek inzake geheimhoudingsprocedure en geheime documenten

Geacht college van burgemeester en wethouders,

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: Wob) verzoek ik, Liset Hamming, journalist, u om openbaarmaking van hieronder nader te specificeren documenten en informatie bij of onder u in het kader van de bestuurlijke aangelegenheid: geheimhoudingsprocedure en geheime documenten.

Dit Wob-verzoek ziet op de jaren 2018 en 2019.

In de afhandeling vraag ik u rekening te houden met het publieke belang van de journalistiek als controleur van een goede en democratische bestuursvoering.

Corona

Voordat ik overga tot mijn verzoek, wil ik u laten weten dat ik me ervan bewust ben dat het coronavirus en de maatregelen die zijn afgeroepen om het virus te bestrijden voor iedereen ingewikkelde en onbekende gevolgen heeft.

Eind maart 2020 besloot ik daarom om tot vandaag, 2 juni 2020, te wachten met het indienen van dit Wob-verzoek. Inmiddels lijkt de situatie inderdaad gestabiliseerd. Natuurlijk begrijp ik dat er ook bij gemeenten na deze roerige tijd nog steeds veel op het bord ligt. Toch zie ik geen reden om mijn Wob-verzoek nog langer uit te stellen.

Wat wellicht mede gezien de bijzondere situatie waarin we verkeren wel goed is om te benadrukken: ik vraag niet om openbaarmaking van geheime documenten. Ik vraag dus ook niet om opheffing van de geheimhouding van geheime documenten.

Toelichting onderzoek

Voor een journalistiek onderzoek naar openbaarheid en geheimhouding bij gemeenten schrijf ik over de ‘stand’ van geheimhouding bij Nederlandse gemeenten. De centrale onderzoeksvraag is: hoeveel geheime documenten liggen er bij Nederlandse gemeenten?

Meer over dit journalistieke onderzoek kunt u in ieder geval vanaf 15 juni 2020 vinden via de website: www.gemeentegeheimen.nl

Documenten

Concreet verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:

1. Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding van documenten binnen en/of de geheimhoudingsprocedure van uw gemeente;

2. Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal aantal geheime documenten binnen uw gemeente, inclusief per geheim document gespecificeerd:

2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
2.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
2.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
2.5. Welk orgaan binnen uw gemeente – burgemeester, college van burgemeester en wethouders, commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden – om de geheimhouding heeft verzocht;
2.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven.

3. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 2 verzochte informatie, waaronder in ieder geval:

3.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
3.2. Bekrachtingsbesluiten, voor zover van toepassing.

Subsidiair

Indien het onder punt 2 verzochte (i) niet binnen uw gemeente als document(en) aanwezig is of (ii) het genereren van het verzochte overzicht, index of register naar uw mening niet mogelijk en/of te omvangrijk is, verzoek ik u om (kopie van of inzage in) de volgende documenten of informatie:

4. Het aantal geheim verklaarde documenten binnen uw gemeente in 2018 en 2019 inclusief per geheim verklaard document gespecificeerd:

4.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;
4.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;
4.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van toepassing;
4.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;
4.5. Welk orgaan binnen uw gemeente – burgemeester, college van burgemeester en wethouders, commissie, gemeenteraad of individuele gemeenteraadsleden – om de geheimhouding heeft verzocht;
4.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;
4.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden opgeheven;

5. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 4 gevraagde informatie, waaronder in ieder geval:

5.1. Geheimhoudingsbesluiten; en
5.2. Bekrachtingsbesluiten voor zover van toepassing.

Mocht u beschikken over andere documenten die – aanvullend of in plaats van gevraagde documenten – inzicht geven in deze bestuurlijke aangelegenheid, dan verzoek ik u die documenten ook te verstrekken.

Géén verzoek om (opheffing van geheimhouding van) geheime documenten
Voor de zekerheid herhaal ik hier dat ik zowel primair als subsidiair niet om openbaarmaking van de geheime documenten binnen uw gemeente vraag. Ik vraag dus ook niet om opheffing van de geheimhouding van de geheime documenten.

Geanonimiseerde documenten
Als u van mening bent dat persoonsgegevens openbaarmaking van de gevraagde documenten of informatie in de weg staat, verzoek ik u om een geanonimiseerde versie van de gevraagde documenten of informatie.

Samenvattingen van documenten
Mocht u van mening zijn dat u documenten wegens persoonlijke beleidsopvattingen moet weigeren, verzoek ik u om een zakelijke weergave van de inhoud of een samenvatting van de gevraagde documenten.

Insluiting alle gegevensdragers
Met documenten bedoel ik vastlegging ongeacht de gegevensdrager. Dus naast klassieke papieren documenten ook digitale bestanden, sms-jes, WhatsApp-berichten, audio- en videobestanden.

Doorgeleiding
Daar waar documenten zich niet onder u bevinden en/of u ermee bekend bent dat ook bij één of meer andere (bestuurs)organen informatie berust met betrekking tot dit onderwerp, verzoek ik u zonder oprekken van termijnen om doorgeleiding van dit verzoek naar het juiste (bestuurs)orgaan. Ik ontvang daarvan graag bericht.

Motivering bij weigering
Bij gehele of gedeeltelijke weigering van een document of informatie verzoek ik u de weigering per document respectievelijk per alinea te motiveren. Niet alleen met verwijzing naar het betreffende Wob-artikel, maar tevens met onderbouwing van de afweging van de weigeringsgrond ten opzichte van het algemeen belang van openbaarheid.

Toelichting Wob-verzoek
Als u vragen heeft over de precieze interpretatie of de gewenste afhandeling van dit verzoek dan ben ik graag bereid om nadere toelichting te geven. Ik verzoek u hierover binnen twee weken na ontvangst van mijn Wob-verzoek contact op te nemen.

Toelichting gebruik 'Wob-Knop' voor dit verzoek

Ik stuur u dit Wob-verzoek digitaal via een voor Nederland nieuw platform: de Wob-Knop (www.wob-knop.nl). De Wob-Knop is ontwikkeld om het verkrijgen en doorzoeken van openbare overheidsinformatie soepeler te laten verlopen. Na een testfase bent u samen met 346 andere Nederlandse gemeenten de eerste die een Wob-verzoek via dit platform ontvangt. De overige 8 gemeenten hebben geen e-mailadres.

De Wob-Knop is eind 2019 met hulp van de Nederlandse Vereniging voor Onderzoeksjournalistiek (VVOJ) in Nederland geïntroduceerd. De software voor de Wob-Knop is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar inmiddels al meer dan 300.000 verzoeken om overheidsinformatie op deze manier zijn afgehandeld. Ook voor verzoeken om overheidsinformatie aan EU-instellingen wordt van deze software gebruikgemaakt. Inmiddels zijn er platformen in België, Frankrijk, Duitsland en nog dertig andere landen over de wereld. Een uitgebreide toelichting voor Wob-ambtenaren vindt u via https://www.wob-knop.nl/help/officers.

Alle informatie op de website van de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Zowel dit Wob-verzoek als de berichten en de openbaar gemaakte documenten worden rechtstreeks aan de indiener van het Wob-verzoek/de overheidsinstantie verstuurd en tegelijkertijd, automatisch, op de website van de Wob-Knop gepubliceerd. Houd hier rekening mee bij plaatsen van handtekeningen en het vermelden van persoonlijke gegevens.

Er is en wordt nog steeds hard gewerkt aan zo volledig, correct en duidelijk mogelijke informatie op de website van de Wob-Knop. Mocht u onvolledige, onjuiste en/of onduidelijke informatie op de Wob-Knop tegenkomen, laat het mij of via de Wob-Knop dan alstublieft weten.

Hoe kunt u dit verzoek afdoen?

De Wob-Knop genereert voor ieder Wob-verzoek een e-mailadres van waaruit het verzoek wordt verstuurd naar de overheidsinstantie, in dit geval uw gemeente. U kunt op het verzoek reageren door op ‘antwoord’ of ‘reply’ te klikken zoals u dat bij e-mailberichten gewend bent.

Uw bericht wordt vervolgens rechtstreeks naar de indiener van het verzoek verstuurd en tegelijkertijd, automatisch. op de website van de Wob-Knop gepubliceerd. Op de website van de Wob-Knop kunt u de Wob-verzoeken die via de Wob-Knop zijn verstuurd terugvinden. Ditzelfde geldt voor de berichten en voor de uiteindelijk openbaar gemaakte documenten.

Alle informatie op de Wob-Knop is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Let op: dus ook handtekeningen en persoonlijke gegevens. De Wob-Knop probeert in ieder geval e-mailadressen automatisch uit de berichten te filteren maar de beste manier om, indien gewenst, informatie niet te openbaren is door ze niet in (de bijlagen van) uw berichten te plaatsen.

Controle e-mailadres overheidsinstantie

Het is mogelijk dat dit verzoek u bereikt op een e-mailadres dat u liever niet voor Wob-verzoeken gebruikt. Mocht u in de toekomst Wob-verzoeken via de Wob-Knop op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kunt u dit aan mij of via de Wob-Knop doorgeven.

Slotopmerkingen

Ik verzoek u nadrukkelijk om de gevraagde informatie en documenten via de Wob-Knop te verstrekken. Van documenten die alleen analoog (hard copy) in uw archief aanwezig zijn, ontvang ik graag een digitale kopie. Mocht u voornemens zijn om kosten in rekening te brengen, verzoek ik u mij hierover vooraf te informeren.

Graag ontvang ik per 'reply' op deze e-mail bevestiging van de ontvangst van dit Wob-verzoek.

Tot slot wijs ik u op de wettelijke termijn van vier (4) weken voor het beslissen op dit Wob-verzoek. Geen of onvoldoende antwoord op de vervaldatum zal ik opvatten als een afwijzing.

Hoogachtend,

Liset Hamming

Gemeente Duiven

3 bijlagen

Beste mevrouw Hamming,

 

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw, per mail, ingediende verzoek,
gedateerd 2 juni 2020.

 

Uw verzoek

U vraagt, met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, om
openbaarmaking van nader in uw verzoek gespecificeerde documenten en
informatie die zich onder of bij ons college bevinden in het kader van de
bestuurlijke aangelegenheid: geheimhoudingsprocedure en geheime
documenten.

Het zou gaan om

o (aantallen) geheim verklaarde documenten in 2018 en 2019 inclusief
bepaalde per geheim document gespecificeerde gegevens.
o Onderliggende documenten met hiervoor genoemde gegevens waaronder in
ieder geheimhoudingsbesluiten en bekrachtigingsbesluiten voor zover
van toepassing;

 

U benadrukt dat het verzoek niet gaat om het openbaar maken van geheime
documenten, dus om het opheffen van geheimhouding.

 

Wet openbaarheid van bestuur

Uw verzoek is aan te merken als een verzoek om informatie als bedoeld in
artikel 3 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) voor zover het ziet op
informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid
(aanpak eikenprocessierups) en voor zover de documenten onder ons
berusten.

 

In de Wet openbaarheid van bestuur en de daarop rustende bepalingen wordt
verstaan onder document: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk
stuk of ander materiaal dat gegevens bevat (artikel 1 sub a Wob).

 

Op uw verzoek dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken,
gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen, te worden
beslist (artikel 6 lid 1 van de Wob).

 

      Verdagen beslistermijn

      Met een beroep op het bepaalde in artikel 6 lid 2 van de Wob wordt
de beslissing met vier weken verdaagd. De reden hiervoor is gelegen in de
tijd die gemoeid is met het

      beoordelen van de reikwijdte van uw verzoek, resp. onderzoek naar
documenten die de door u gevraagde informatie zouden kunnen bevatten. De
informatie waar u om verzoekt

      kan zich mogelijk op diverse plaatsen bevinden.

        

      Gelet op het voorgaande kunt u zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk
binnen de verdaagde beslistermijn, een besluit op uw verzoek tegemoet
zien.

 

       Namens burgemeester en wethouders,

 

[1]www.1stroom.nl | [2][mailadres] | (088) 695 3000

 

[3] [Gemeente Duiven vraag e-mailadres] [5][mailadres]

(0316) 279 111 (026) 317 99 11

[4]www.duiven.nl [6]www.westervoort.nl

 

References

Visible links
1. https://www.1stroom.nl/
2. mailto:[mailadres]?
3. mailto: [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]?
4. https://www.duiven.nl/
5. mailto:[mailadres]?
6. https://www.westervoort.nl/

Gemeente Duiven

4 bijlagen

 

Met vriendelijke groet,

Guus Benkers
medewerker Informatiebeheer

[1]www.1stroom.nl | [2][mailadres] | (088) 695 3000

 

[3] [Gemeente Duiven vraag e-mailadres] [5][mailadres]

(0316) 279 111 (026) 317 99 11

[4]www.duiven.nl [6]www.westervoort.nl

 

Postbus 6, 6920 AA Duiven • (0316) 279 111 • [7] [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]
Koning Willem-Alexanderplein 1, 6921 ES Duiven • [8]www.duiven.nl

 

Volg ons voor het laatste nieuws en leuke wetenswaardigheden
op [9]Facebook en [10]Twitter

References

Visible links
1. https://www.1stroom.nl/
2. mailto:[mailadres]?
3. mailto: [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]?
4. https://www.duiven.nl/
5. mailto:[mailadres]?
6. https://www.westervoort.nl/
7. mailto: [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]?
8. https://www.duiven.nl/
9. https://www.facebook.com/gemeenteduiven/
10. https://twitter.com/gemeenteduiven

Gemeente Duiven

1 bijlage

Beste mevrouw Hamming,

 

Per email hebben wij op 2 juni 2020 van u een verzoek om informatie
(inzake geheimhoudingsprocedure en geheime documenten) ontvangen, met een
beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Bij e-mailbericht van 23
juni 2020 is de ontvangst bevestigd en de termijn waarbinnen op uw verzoek
moet zijn beslist, verdaagd.

 

 

Uw verzoek

U verzoekt om openbaarmaking van documenten en informatie die zich bij of
onder ons college bevinden in het kader van de bestuurlijke aangelegenheid
geheimhoudingsprocedure en geheime documenten, waarbij u benadrukt dat u
niet vraagt om opheffing van de geheimhouding van geheime documenten.

 

Concreet verzoekt u om:

1. Protocol en/of beleidsdocumenten met betrekking tot geheimhouding van
documenten

    binnen en/of de geheimhoudingsprocedure van onze gemeente;

2. Overzicht, index of register met het op 31 december 2019 totaal aantal
geheime  

    documenten binnen uw gemeente, inclusief per geheim document
gespecificeerd:

    - 2.1. De (aard van de) inhoud van het geheim verklaarde document;

    - 2.2. De datum waarop het document geheim is verklaard;

    - 2.3. De datum waarop de geheimhouding is bekrachtigd voor zover van
toepassing;

    - 2.4. Het belang op grond waarvan het document geheim is verklaard;

    - 2.5. Welk orgaan binnen uw gemeente – burgemeester, college van
burgemeester en  

             wethouders, commissie, gemeenteraad of individuele
gemeenteraadsleden – om de  

             geheimhouding heeft verzocht;

    - 2.6. Onder welke voorwaarden de geheimhouding van kracht was of is;

    - 2.7. Onder welke voorwaarden de geheimhouding is of kan worden
opgeheven.

3. Onderliggende documenten met daarin de onder punt 2 verzochte
informatie, waaronder in    

    ieder geval

    - 3.1. Geheimhoudingsbesluiten; en

    - 3.2. Bekrachtigingsbesluiten, voor zover van toepassing.

 

 

Wettelijk kader

Uw verzoek is beoordeeld binnen het kader van de Wet openbaarheid van
bestuur (hierna: Wob). Uitgangspunt van de Wob is dat er, in het belang
van een goede en democratische bestuursvoering, voor degene die om
informatie verzoekt, een recht op openbaarmaking van de informatie
bestaat.

 

Artikel 3, lid 1 Wob bepaalt, dat een ieder een verzoek om informatie
neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid kan richten
tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een
bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.

 

De Wob verstaat onder document: een bij een bestuursorgaan berustend
schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat (artikel 1 sub a
Wob).

 

Het bestuursorgaan kan de openbaarmaking van de gevraagde informatie
achterwege laten wanneer zich één of meer van de in artikel 10 en 11 van
de Wob genoemde uitzonderingsgronden of beperkingen voordoen. Daarbij
wordt onderscheid gemaakt tussen absolute (weigering zonder meer) en
relatieve (gemotiveerde weigering) uitzonderingsgronden.

 

 

Besluit

Met inachtneming van het bepaalde in de Wob hebben wij uw verzoek
beoordeeld voor zover dat betrekking heeft op gedocumenteerde informatie
over een bestuurlijke aangelegenheid die zich onder ons college bevindt.
Daarbij merken wij op dat de verplichting tot het verstrekken van
documenten slechts bestaat voor documenten die bij de gemeente feitelijk
aanwezig zijn (‘berusten’ zoals bedoeld in artikel 1 sub a Wob).

 

Hieruit volgt dat wij niet verplicht zijn documenten, die er (nog) niet
zijn, te vergaren, te bewerken of op te stellen, dus wij zijn niet
gehouden documenten die feitelijk niet bestaan maar eventueel uit overige
bij ons college aanwezige informatie samengesteld zouden kunnen worden, te
verstrekken.

 

Wat betekent dit voor uw verzoek?

Voor zover u vraagt naar een overzicht, index of register met het op 31
december 2019 totaal aantal geheime documenten binnen onze gemeente,
inclusief een aantal nader door u gespecifieerde gegevens per geheim
document, kunnen wij u meedelen dat een dergelijk overzicht, index of
register niet door ons wordt gehanteerd. Zoals hiervoor aangegeven zijn
wij, nu een dergelijk document niet aanwezig is, niet gehouden een
dergelijk document te vervaardigen.

 

Overigens: u kunt op de website van de gemeente, [1]www.duiven.nl, via de
rubriek organisatie en bestuur/gemeenteraad/vergaderkalender/kalender de
agenda’s van de raadsvergaderingen inzien van zowel 2018 als 2019. Hieruit
blijkt dat in genoemde jaren driemaal een verzoek tot (bekrachtiging) van
geheimhouding door het college aan de raad is gedaan: resp. 25 september
2018 (financiële informatie gebiedsgerichte aanpak Rijksweg in Duiven), 2
juli 2019 (Ensia-verantwoording 2018) en 17 september 2019 (definitieve
verklaring van geen bedenkingen windturbines RWZI InnoFase Duiven).

 

De procedure rondom geheimhouding en bekrachtiging is vastgelegd in het
Reglement van Orde 2019 van de gemeenteraad van Duiven (artikel 50); deze
is te raadplegen via [2]www.overheid.nl

 

Volledigheidshalve merken wij hier op dat de Wob niet verplicht tot
openbaarmaking van documenten die al openbaar zijn.

 

 

Rechtsmiddelen

Indien u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u hiertegen binnen
zes weken, ingaande de dag na de datum van verzending van deze brief, een
bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van
Duiven,  Postbus 6, 6920 AA  Duiven.
In dit bezwaarschrift vermeldt u tegen welk besluit u bezwaar maakt en wat
uw redenen daarvoor zijn. Daarnaast vermeldt u uw naam en adres en
ondertekent u het bezwaarschrift.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking.
Bent u van mening dat er sprake is van een spoedeisend belang dan kunt u
tevens een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan de
Voorzieningenrechter, Rechtbank Gelderland, Team bestuursrecht Arnhem,
Postbus 9030 6800 EM Arnhem. Voor een dergelijk verzoek bent u griffiegeld
verschuldigd.

 

 

Vragen?

Het is mogelijk dat u meent dat u informatie mist. In dat geval, maar ook
als u vragen heeft over deze brief, verzoeken wij u vriendelijk contact 
op te nemen via [3] [Gemeente Duiven vraag e-mailadres].

 

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

Team Advies, cluster juridisch

Postbus 6, 6920 AA Duiven • (0316) 279 111 • [4] [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]
Koning Willem-Alexanderplein 1, 6921 ES Duiven • [5]www.duiven.nl

 

Volg ons voor het laatste nieuws en leuke wetenswaardigheden
op [6]Facebook en [7]Twitter

References

Visible links
1. http://www.duiven.nl/
2. http://www.overheid.nl/
3. mailto: [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]
4. mailto: [Gemeente Duiven vraag e-mailadres]?
5. https://www.duiven.nl/
6. https://www.facebook.com/gemeenteduiven/
7. https://twitter.com/gemeenteduiven